Навчально-практичний семінар: «Психотравмуюча подія: стратегія психологічної підтримки та допомоги»
25 груд. 2014 р.
«Психотравмуюча подія: стратегія психологічної підтримки та допомоги»
Демонстрація слайд-презентації на актуалізацію теми «Події однієї родини».
Учасникам демонструють фото на яких зображено: родина; розуміння; достаток; дитина; надія; кохання; війна; дитина; надія; достаток; розуміння; кохання; родина.
Запитання після перегляду:
Які відчуття викликали у вас фото на екрані?
Що ви відчували, які емоції?
Як можна визначити стан дитини, яка пережила ці події у своєму житті?
Як ви вважаєте, хто зможе допомогти цій дитині, яка зазнала травму чи знаходилася у кризовому стані?
Криза (китайс. «шанс» ; «небезпека») – поняття, етимологія цього слова має два значення, як позитивне так і негативне. Кризовий стан розглядається у 3-х площинах: на рівні тілесного «Я», тілесного реагування; емоційного – переживання; раціонального – ілюзії, спостереження. (Наприклад, «епідемія грипу» - спочатку людина хворіє, відчуває тілесний дискомфорт, тобто тілесне реагування; потім важко переживає і на кінець - спостерігає (раціональний компонент). Коли порушується цілісність такої форми буття відбувається травматизація. Робота над порушенням відчуття цілісності повинна відбуватися на всіх рівнях: тілесному, емоційному та раціональному.
На тілесному етапі роботи з травматизацією є методика «Ключ» Хасана Алієва.
На емоційному – арттерапевтичні техніки (людині, яка пережила психотравматичну подію важко висловлюватися, тому арттерапевтичні техніки є найкращими).
На раціональному – робота з психологом. Сама людина повинна себе почути, а психологові потрібно слухати.
Травматичний стрес – це нормальна реакція на ненормальні обставини. У групі тривожних розладів існує самостійна нозологічна форма – посттравматичний стрес.
Посттравматичний стрес впливає на все життя, позбавляючи людину, однієї з найважливіших почуттів – безпеки та самоконтролю. Безпека – це явище, що забезпечує нормальний розвиток особистості.
ПТСР – комплекс симптомів, які уражають нервову систему. ПТСР виникає у 7-8% людей світу. Основні симптоми ПТСР:
- нав’язливі спогади («флеш-бек синдром), людина не розрізняє сьогодення від минулого;
- тригерні фактори ( звук потягу, взрив), тобто потрібно з’ясувати з чим працювати;
- поганий сон (нічні кошмари, жахливі сновидіння); заїкання (напруга м’языв голосових зв’язок);
- стійка перенапруга нервової системи переходе в стадію виснаження;
- порушення соціальної адаптації.
Діагностика ПТСР:
- нав’язливі ігри;
- симптом «регресії»;
- гіперприв’язаність до батьків;
- відказується відвідувати ДНЗ, ЗНЗ;
- втрата інтересу до занять, які подобалися.
Внаслідок психотравми порушуються нормальні дитячо-батьківські зв’язки. При цьому потрібно:
- відновити нормальний режим дня;
- не варто виносити нові вимоги;
- захищати дітей від спогадів (вимкнути телевізор);
- більше фізичного контакту (пестощів);
- допомогти дитині обрати найкращі стратегії поведінки для різних ситуацій.
Програми примирення, шкільна медіація - є дієвими засобами в подоланні прохотравмуючих наслідків, які можуть проходити у формі:
- групових занять з розвитку комунікативних навичок;
- заняття з профілактики асоціальної поведінки з основами правових знань;
- групові заняття, спрямовані на допомогу в досягненні позитивних життєвих цілей.
Пропонується переглід презентації «Перша психологічна допомога дітям».
Практичний модуль
Метою всіх технік, вправ, методик по роботі з травматизацією є:
а) знайти ресурс.
б) намалювати позитивну перспективу.
На тілесному рівні робота з травматизацією відбувається за допомогою методики «Ключ». Автор Хасан Алієв.
Вправи до методики «Ключ»:
1. «Хлест руками по спині»
2. «Лижники»
3. «Нахили вперед та назад»
4. «Шалтай – Болтай»
5. «Легкий танець»
Вправи на зняття емоційного напруження на тілесному рівні при роботі з травматизацією:
1. «Кнопка радості»
2. «Надоедливая муха»
3. «Колискова» (не торкатися верхньої частини тіла! підходити збоку до дитини і говорити що ви робите; покласти руки зі сторони спини на ліве плече (захист) «крило ангела».
4. «Дерево» (Інструкція: зараз ти маленьке дерево; давай попіклуємося про деревце; можна погратися у хворе деревце).
Арттерапевтичні техніки
Техніка «SMAST»
Намалювати крапельками фарби на тарілці малюнок та показати отриманий малюнок та відчутті емоції тілом.
Запитання:
Які фарби ви обрали? Чому?
Які емоції викликає малюнок?
Покажіть цей малюнок, ці емоції тілом.
Методика «Дерево почуттів». В даній методиці даємо дитині пережити ці почуття, емоції.
1. Намалювати дерево.
2. Запитати: «Які емоції переважають на сьогодні?»
3. Вибрати емоції з кольорового паперу і зробити плоди (розрив паперу призводить до зняття м’язового напруження).
4. Зараз ми будемо прикрашати дерево цими емоціями-плодами.
5. Які емоції ти хочеш приклеїти першими? Що ти відчуваєш?
Техніка «Мандала». Техніка на розкриття внутрішніх ресурсів.
Мандала («круг», « центр»).
1. Потрібно зробити 8-граник з альбомного аркушу.
2. Налювати будь-який малюнок.
3. Зігнути, протерти ручкою.
4. Описати отриманий малюнок.
Робота з травматизацією на раціональному компоненті (з психологом).
Методика «Шлях героя» (використання карток «Креатив -2» Луценко)
Інструкція: потрібно обрати п’ять карток.
Герой
|
Місія героя |
Що допоможе герою? |
Що потрібно подолати, які перешкоди?
|
Подолає чи ні? |
Кінець події |
1. Що ви втратили?
2. Що ви готові були втратити?
3. А що ми отримали?
4. А щоб ми хотіли отримати? (довгострокова перспектива)
5. Минуле (хто заважав? Що можна було обійти?)
Методика «Коробочка». Спрямована на розкриття внутрішніх ресурсів, переоцінку цінностей.
Інстукція: з листка ватману потрібно зробити коробку та прикрасити її будь-якими матеріалами ( природними, колажем з журналів, можна розфарбувати чи намалювати на ній олівцями). У центрі покласти дві фігурки, зліплені з пластилину (людину, тваринку) - з’єднання раціо з емоціями; людина – раціо; тварина – емоціональне).
_