Статистика сайту

25 груд. 2014 р.

«Психотравмуюча подія: стратегія психологічної підтримки та допомоги»

Демонстрація слайд-презентації  на актуалізацію теми «Події однієї родини».

 Учасникам демонструють фото на яких зображено: родина; розуміння; достаток; дитина; надія; кохання; війна; дитина; надія; достаток; розуміння; кохання; родина.

Запитання після перегляду:

Які відчуття викликали  у вас фото на екрані?

Що ви відчували, які емоції?

Як можна визначити стан дитини, яка пережила ці події у своєму житті?

Як ви вважаєте, хто зможе допомогти цій дитині, яка зазнала  травму чи знаходилася у кризовому стані?

  Криза (китайс. «шанс» ; «небезпека») – поняття, етимологія цього слова має два значення, як позитивне так і негативне. Кризовий стан розглядається у 3-х площинах: на рівні тілесного «Я», тілесного реагування; емоційного – переживання; раціонального – ілюзії, спостереження. (Наприклад, «епідемія грипу» - спочатку людина хворіє, відчуває тілесний дискомфорт, тобто тілесне реагування; потім важко переживає і на кінець - спостерігає (раціональний компонент). Коли порушується цілісність такої форми буття відбувається травматизація. Робота над порушенням відчуття цілісності повинна відбуватися на всіх рівнях: тілесному, емоційному та раціональному.

На тілесному етапі роботи з травматизацією є  методика «Ключ» Хасана Алієва.

На емоційному – арттерапевтичні техніки (людині, яка пережила психотравматичну подію важко висловлюватися, тому арттерапевтичні техніки є найкращими).

На раціональному – робота з психологом. Сама людина повинна себе почути, а психологові потрібно слухати.

 Травматичний стрес – це нормальна реакція на ненормальні обставини. У групі тривожних розладів існує самостійна нозологічна форма – посттравматичний стрес.

Посттравматичний стрес впливає на все життя, позбавляючи людину, однієї з найважливіших почуттів – безпеки та самоконтролю. Безпека – це явище, що забезпечує нормальний розвиток особистості.

  ПТСР – комплекс симптомів, які уражають нервову систему. ПТСР виникає у 7-8% людей світу. Основні симптоми ПТСР:

-  нав’язливі спогади («флеш-бек синдром), людина не розрізняє сьогодення від минулого;

тригерні фактори ( звук потягу, взрив), тобто потрібно з’ясувати з чим працювати;

- поганий сон (нічні кошмари, жахливі сновидіння); заїкання (напруга м’языв голосових зв’язок);

стійка перенапруга нервової системи переходе в стадію виснаження;

- порушення соціальної адаптації.

Діагностика ПТСР:

  • нав’язливі ігри;
  • симптом «регресії»;
  • гіперприв’язаність до батьків;
  • відказується відвідувати ДНЗ, ЗНЗ;
  • втрата інтересу до занять, які подобалися.

    Внаслідок психотравми порушуються нормальні дитячо-батьківські зв’язки. При цьому потрібно:

- відновити нормальний режим дня;

- не варто виносити нові вимоги;

- захищати дітей від спогадів (вимкнути телевізор);

- більше фізичного контакту (пестощів);

- допомогти дитині обрати найкращі стратегії поведінки для різних ситуацій.

  Програми примирення, шкільна медіація -  є дієвими засобами в подоланні прохотравмуючих наслідків, які можуть проходити у формі:

- групових занять з розвитку комунікативних навичок;

- заняття з профілактики асоціальної поведінки з основами правових знань;

- групові заняття, спрямовані на допомогу в досягненні позитивних життєвих цілей.

Пропонується переглід презентації «Перша психологічна допомога дітям».

Практичний модуль

Метою всіх технік, вправ, методик по роботі з травматизацією є:

а) знайти ресурс.

б) намалювати позитивну перспективу.

На тілесному рівні робота з травматизацією відбувається за допомогою методики «Ключ». Автор Хасан Алієв.

Вправи до методики «Ключ»:

1. «Хлест руками по спині»

2. «Лижники»

3. «Нахили вперед та назад»

4. «Шалтай – Болтай»

5. «Легкий танець»

Вправи на зняття емоційного напруження на тілесному рівні при роботі з травматизацією:

1. «Кнопка радості»

2. «Надоедливая муха»

3. «Колискова» (не торкатися верхньої частини тіла! підходити збоку до дитини і говорити що ви робите;  покласти руки зі сторони спини на ліве плече (захист) «крило ангела».

4. «Дерево» (Інструкція: зараз ти маленьке дерево; давай попіклуємося про деревце; можна погратися у хворе деревце).

Арттерапевтичні техніки

Техніка «SMAST»

Намалювати крапельками фарби на тарілці малюнок та показати отриманий малюнок та відчутті емоції тілом.

Запитання:

Які фарби ви обрали? Чому?

Які емоції викликає малюнок?

Покажіть цей малюнок, ці емоції тілом.

 

Методика «Дерево почуттів». В даній методиці даємо дитині пережити ці почуття, емоції.

1. Намалювати дерево.

2. Запитати: «Які емоції переважають на сьогодні?»

3. Вибрати емоції з кольорового паперу і зробити плоди (розрив паперу призводить до зняття м’язового напруження).

4. Зараз ми будемо прикрашати дерево цими емоціями-плодами.

5. Які емоції ти хочеш приклеїти першими? Що ти відчуваєш?

 

Техніка «Мандала». Техніка на розкриття внутрішніх ресурсів.

Мандала («круг», « центр»).

1. Потрібно зробити 8-граник з альбомного аркушу.

2. Налювати будь-який малюнок.

3. Зігнути, протерти ручкою.

4. Описати отриманий малюнок.

 

Робота з травматизацією на раціональному компоненті (з психологом).

 

Методика «Шлях героя» (використання карток «Креатив -2» Луценко)

Інструкція: потрібно обрати п’ять карток.

Герой

 

Місія героя

Що допоможе герою?

Що потрібно подолати,

які перешкоди?

 

Подолає чи ні?

Кінець події

1. Що ви втратили?

2. Що ви готові були втратити?

3. А що ми отримали?

4. А щоб ми хотіли отримати? (довгострокова перспектива)

5. Минуле (хто заважав? Що можна було обійти?)

 

Методика «Коробочка». Спрямована на розкриття внутрішніх ресурсів, переоцінку цінностей.

Інстукція: з листка ватману потрібно зробити коробку та прикрасити її будь-якими матеріалами ( природними, колажем з журналів, можна розфарбувати чи намалювати на ній олівцями). У центрі покласти дві фігурки, зліплені з пластилину (людину, тваринку) - з’єднання раціо з емоціями; людина – раціо; тварина – емоціональне).

_

Прикрепленные файлы