Вплив кінезіологічних вправ на розвиток мовлення та мислення дітей
9 лют. 2018 р.
Головна мета дошкільної освіти — виховати зрілу особистість, у якої сформовано дитячий світогляд, упевненість у собі, почуття власної гідності, емоційна сприйнятливість та вольові риси характеру,
Базовий компонент ґрунтується на принципах гуманістичного характеру, пріоритету загальнолюдських цінностей, розглядає життя й здоров’я дитини як найвищу цінність, актуалізує увагу на важливості вільного розвитку особистості.
У цьому зв’язку досить актуальним постає питання про впрова¬дження в практику роботи ЗДО оздоровчих навчальних технологій, тобто такої організації освітнього процесу на всіх його рівнях, за якої якісне навчання, розвиток і виховання дітей відбуваються без шкоди для їхнього здоров’я, а навпаки, сприяють його зміцненню.
На сьогодні збільшується кількість дітей з мінімальними мозковими дисфункціями (30 % від загального числа), які виявляються в порушен¬ні мовлення, мислення, у змінах якостей психіки. Доведено, що певну роль у виникненні цих змін відіграють порушення функціональної аси¬метрії кори великих-півкуль головного мозку й міжпівкульна взаємодія. Зв’язок двох півкуль мозку надзвичайно важливий. У разі його порушення (або несформованості) виявляється недоступність або складність координації рухів (наприклад: ходьба, робота обома руками).
Своєчасна корекційно-оздоровча робота сприяє розвитку відповідних психічних функцій. Основні її напрямки:
• розвиток загальної рухової координації;
• формування погоджених рухів двома руками й ногами;
• розвиток координації рук і ніг, формування міжфункціональних зв’язків.
Особливе місце в корекційній роботі посідає формування міжпівкульної взаємодії.
Міжпівкульну взаємодію можна розвивати за допомогою комплексу і спеціальних кінезіологічних вправ.
Праці В. М. Бехтерєва, О. М. Леонтьєва, О. Р. Лурія засвідчили про вплив маніпуляцій рук на функції вищої нервової діяльності та роз¬витку мовлення. Отже, корекційно-розвивальна робота повинна бути спрямована від руху до мислення, а не навпаки.
Кінезіологічні вправи дають можливість задіяти ті ділянки мозку, які раніше не брали участі в навчанні. Цікаво відзначити, що людина може мислити, сидячи нерухомо. Однак для закріплення думки слід рухатися. І. П. Павлов вважав, що будь-яка думка закінчується рухом. Саме тому багатьом людям легше мислити під час повторюваних фізич¬них дій, наприклад ходьбі, погойдуванні ногою, постукуванні олівцем по столу та ін. На руховій активності побудовані всі нєйропсихологічні корекційно-розвивальні програми! Ось чому слід пам’ятати, що нерухома дитина не навчається!
У ході систематичних занять за кінезіологічними програмами в дитини зникають явища дислексії, розвиваються міжпівкульні зв’язки, поліпшується пам’ять і концентрація уваги. У зв’язку з поліпшенням інтегративйої функції мозку в багатьох дітей спостерігається значний прогрес у здібностях до навчання та вміння керу¬вати своїми емоціями.
До комплексу кінезіологічних вправ включають:
• вправи на розтягування, які нормалізують гі-пертонус (м’язове напруження) та гіпотонус (неконтрольовану м’язову млявість);
• дихальні вправи, які покращують ритміку ор¬ганізму, розвивають самоконтроль;
• вправи для очей розвивають міжпівкульну взаємодію, підвищують енергію організму;
• під час виконання рухів для тіла розвиваєть¬ся міжпівкульна взаємодія, знімаються мимо¬вільні, ненавмисні рухи й м’язові затиски;
• вправи для розвитку дрібної моторики;
• вправи на релаксацію;
• масаж.
Вправи необхідно проводити щодня протягом шести-восьмй тижнів упродовж 15—20 хв у день.
Для поступового ускладнення вправ можна використовувати:
• прискорення темпу виконання;
• виконання із заплющеними очима;
• підключення рухів очима та язиком до рухів руками;
• підключення дихальних вправ та методу візуалізації.
ПАМ‘ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
• Готуючи дитину до школи, пам’ятайте: «Мозок, добре влаштований, вартий більшого, ніж мозок, добре наповнений» (М. Монтень).
• Нерухома дитина не навчається. Будь-яка нова інформація повинна закріплюватися рухом.
• Для успішного навчання дітей з мінімальними мозковими дисфункціями використовується повноцінний розвиток міжпівкупьної взаємодії.
• Лінощі дитини — сигнал негараздів педагогічної діяльності дорослого, неправильно обраної методики роботи з дитиною.
• Зробіть своїм головним правилом — не нашкодь!
Вчитель-логопед Холодович Інна Анатоліївна