«Музичні фантазери». Розвиток креативності дошкільнят.
26 вер. 2023 р.
Дитина дошкільного віку — це маленька людина з відчуттям природного відкриття світу, з потребою у новизні, тобто у творчості.
Вона здатна творити яскраво й талановито, якщо будуть для цього сприятливі умови: дорослі прихильно ставитимуться до найнеймовірніших версій і форм прояву її фантазії.
Щоб підтримати дітей у їхніх природних творчих прагненнях і проявах, треба вміти запропонувати їм такий матеріал, з яким вони зможуть творити й фантазувати. Одним із таких матеріалів може бути музика.
Для цього педагог має знати: види дитячого музичного фантазування; етапи розвитку творчої активності дітей.
Розвиткові дитячої творчості за допомогою музики сприяє імпровізація.
Вона дає змогу імітувати природність і непередбачуваність самого життя. Імпровізація може застосовуватись у двох напрямах фантазування.
Це імпровізація з музичними звуками та імпровізація під музику. В імпровізації з музичними звуками виділяють такі види фантазування: тембральне, ритмічне та мелодійне.
1. Ритмічне фантазування
Оскільки центр відчуття ритму міститься в лівій, «логічній», півкулі, то завдяки ритмічному фантазуванню розвивається розумова активність дітей.
2. Мелодійне фантазування
Мелодійне фантазування — найбільш музичне, тому й найскладніше для дітей. Це, передусім, спів.
Дітям пропонують придумати мелодійне вітання або прощання, наприклад, часто й ритмічно повторюючи слова: «Добрий ранок», «Привіт, привіт, усім привіт», «Здрастуйте, діти». Ускладнення — придумати варіанти наспіву колисанки, закличного звучання труби, святкового дзвону і т.д.
Власне фантазуванням стануть мелодії, придумані дітьми до різних образів із використанням різноманітних штрихів: тембру голосу, сили звука, темпу мелодії.
Уявлюваними можуть бути: тварини, люди, явища.
Водночас образ обов’язково обговорюється, і мелодія придумується відповідно до його характеру, зовнішнього вигляду, стану, розвитку. Наприклад, заєць — мелодія жвава, уривчаста, звуки короткі, ритм чіткий; дівчинка сміється — мелодія бадьоро ллється на високих звуках; поривчастий вітер — мелодія починається з низьких звуків і, пришвидшуючись, піднімається до високих, звучить голосно, уривчасто.
Музичне фантазування може бути найрізноманітнішим. Якщо таку роботу проводити систематично, залучаючи дітей до творчості і співтворчості, результати будуть досить високі. Діти складатимуть коротенькі мелодії, охоче й виразно виконуватимуть їх голосом та на інструменті.
3. Імпровізація під музику
Вправи під музику варто розпочинати з рухів усього тіла, корпуса, ніг, рук, голови. Рухова амплітуда має бути велика та повна, щоб працював кожний суглоб.
Це створює у дитини відчуття краси, гнучкості, виразності, пластичності свого тіла. Можливі, скажімо, такі варіанти рухів рук: до себе, від себе, в сторони, вгору, вниз, назад, хвилеподібно, гвинтоподібно, з легкими вигинами в суглобах, як це роблять танцівниці.
Різним рухам, позам, жестам знадобляться образні назви. Наприклад, долоні, повернені досередини, заведені назад руки, витягнута шия і розслаблений корпус є позою, яку можна назвати «Добрий пінгвін». Цей етюд добре виконується під «Вальс-жарт»