Мовленнєва гімнастика у навчально-виховному процесі закладу дошкільної освіти -Консультація для вихователів
14 лют. 2024 р.
Використання мовленнєвої гімнастики в навчально-виховному процесі ЗДО
Програма розвитку дитини дошкільного віку «Дитина» зазначає, що кожного малюка потрібно навчати мовленнєвої культури:
- залежно від ситуації говорити голосно або тихо;
- вибирати сприятливий темп і тон голосу;
- правильно користуватися мовленнєвим диханням;
- слідкувати за інтонацією й темпом свого мовлення;
- використовувати правильний наголос і чітке вимовляння звуків.
Вихователь має широкий арсенал можливостей для виховання мовленнєвої культури.
Один з них – використання вправ мовленнєвої гімнастики в різних режимних моментах навчально-виховного процесу, а саме:
- у ранковій гімнастиці та корекційній гімнастиці після сну;
- у різних видах занять;
- у фізкультпаузах і фізкультхвилинках;
- в усіх видах ігор.
Мовленнєва гімнастика включає:
- вправи для розвитку мімічних м’язів та м’язів губ;
- артикуляційну гімнастику;
- дихальну гімнастику;
- голосові вправи.
Мовленнєва гімнастика за своїм призначенням може бути:
- (вправи виконуються довільно в будь-якій послідовності) розвивально-корекційною (комплекс вправ спрямований на подолання мовленнєвих вад і виховання правильної вимови звуків)
Методичні поради щодо проведення вправ мовленнєвої гімнастики
Вправи з розвитку мімічних м'язів і м'язів губ
вимагають певного емоційного і психологічного налаштування;
не вимагають чіткого контролю з боку дорослого.
Під час їх проведення можна широко використовувати прийоми змагального характеру:
Хто краще? Хто вправніше?"
Артикуляційна гімнастика має значення для:
- нормалізації швидкості та відпрацювання точності, ритмічності рухів мовленнєвих органів і переключення з однієї артикуляційної пози в іншу;
- зміцнення певних груп м'язів артикуляційного апарату;
- для формування певних поз язика.
Проводячи артикуляційні вправи, слід пам'ятати:
- артикуляційна гімнастика не повинна набридати дитині та спричиняти її перевтомлення;
- кожну вправу дитина має виконувати повільно, ритмічно й чітко;
- наприкінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату повинні повернутися у вихідне положення, а потім – у стан спокою;
кількість повторень для кожної вікової групи різна:
- І молодша і IIмолодша групи — 3-4 рази,
- середня група — 4-5 разів,
- старша група — 5-6 разів.
Дихальна гімнастика передбачає засвоєння дітьми різних видів вдихів і видихів:
- через ніс, через рот;
- глибокий, неглибокий вдих;
- видих із затримкою повітря;
- сильний, легкий видих;
- короткий, довгий видих;
- комбінації (вдих через рот — видих через ніс, вдих через ніс — видих через рот; вдих через ніс — видих через ніс, вдих через рот — видих через рот).
Головна мета дихальних вправ:
- постановка нижньо діафрагмального дихання;
- вироблення подовженого видиху.
Найбільш правильним і доцільним типом для мовлення є нижньо діафрагмальне дихання, у якому бере участь найбільш містка частина легенів і найрухливіші від природи органи — діафрагма та нижні ребра. При цьому утворюється найвищий і стійкий стовп повітря в грудній клітці, що дозволяє виховувати сильний ротовий видих.
Дихальна гімнастика передбачає навчити дитину:
- робити вдих м'яким і коротким, а видих - довгим і плавним;
- щоб під час вдиху живіт піднімався, а під час видиху опускався, опадав;
- щоб плечі під час дихання були нерухомими, а груди не піднімались сильно під час вдиху і не опускались під час видиху;
- щоб перед повним вдихом дитина обов'язково робила дво- або трисекундну перерву, щоб під час мовленнєвого дихання не було ніякого напруження.
Голосові вправи:
Ці вправи є одночасно й артикуляційною розминкою для мовленнєвого апарату, і попереднім етапом засвоєння приголосного звука в складі й слові. Здебільшого в дітей простежується порушення вимови саме приголосних, складніших від голосних за своєю артикуляцією. Але навчити дитину вимовляти правильно відокремлений приголосний звук недостатньо. Це тільки один із початкових етапів у довгому процесі його виховання: засвоєння вимови звука в складах, словах, реченнях, у різних видах самостійного мовлення. Приголосні звуки — основа, кістяк слова. Голосні ж роблять мовлення легким, плавним, інтонаційно виразним.
У логопедичній літературі пропонується така послідовність тренування голосних: [а], [о], [у], [е], [и], [і].
- [а] — рот широко відкритий, губи округлені, утворюють коло;
- [о] — рот відкритий менше, губи злегка випнуті вперед, коло губ ще більше зменшилося;
- [у] — рот відкритий ще менше, губи злегка випнуті вперед, коло губ ще більше зменшилося;
- [е] — рот знову відкривається, майже як підчас вимови [а], губи прилягають до зубів, трохи оголюючи їх;
- [и] — рот закритий менше, а губи розтягуються ще далі; край передніх зубів оголений;
- [і] — артикуляція подібна до [и].
Можливі варіанти тренування голосних:
- один із голосних вимовити спочатку нечутно, потім уголос;
- пару звуків (не подібних за артикуляцією) спочатку вимовити нечутно, потім уголос ([і]-[а], [е]-[і], [а]-[у]) тощо;
- три звуки (не подібних за артикуляцією) спочатку промовити нечутно, потім уголос ([і]-[е]-[а]; [а]-[і]-[е]) тощо.
Із метою вправляння голосу дитини педагог може широко використовувати різноманітні вправи на звуконаслідування. Починати потрібно з голосних звуків, у кожній віковій групі до голосних слід приєднувати приголосні, вимовлянням яких дитина володіє добре.
Надзвичайний ефект для мовленнєвого розвитку дитини дає поєднання виконання вправ мовленнєвої гімнастики з вправами на розвиток загальної та дрібної моторики.
Система вправ мовленнєвої гімнастики
Вправи на розвиток мімічних м’язів і м’язів губ:
- «Жабка» - посміхнутись, розтягнути губи, а потім розслабити їх (рахунок 1-2-3);
- «Слоник» - витягнути вперед трубочкою напружені губи (рахунок 1-2-3);
- «Повітряна кулька» - надути повітрям щоки (рахунок 1-2-3);
- «Парканчик» - зімкнути верхні й нижні зуби, посміхнутися (рахунок 1-2-3);
- «Полоскання рота» - імітувати полоскання рота.
Артикуляційна гімнастика
- «Лопатка» - широкий язичок злегка висунути з рота, покласти на нижню губу та розслабити;
- «Хованки» - широкий язичок витягнути з рота, розслабити, потримати в такому положенні 2-3 сек і заховати до рота;
- «Маятник» - відкривши рота, висунути язик і рухати ним вліво-вправо. Слідкувати за тим, щоб язичок не облизував губи.
- «Смакота» - повільно облизати язиком верхню губу, потім нижню (2-3 сек), повторити у зворотньому напрямку;
- «Гойдалка» - відкрити рота, почергово кінчиком язика тягнутись до носа та до підборіддя.
Дихальні вправи
- «Кульбаба» - вдихнути через ніс і легенько видихнути через складені трубочкою губи;
- «Морозець» - зігріти долоні, вдихаючи й видихаючи ротом;
- «Гарячий чай» - легенько подути кілька разів, зробити ковток ( легенько втягнути ротом повітря), знову подути на чай і «відпити»;
- «Вітер» - глибоко вдихнути і сильно видихнути через рот.
Система вправ мовленнєвої гімнастики
Середня група
Вправи на розвиток мімічних м’язів і м’язів губ:
- «Жабки-слоники» - чергувати виконання вправ, чітко артикулюючи губами: «і-у»;
- «Корівка» - витягнувши губи трубочкою, промовляти: «Му»;
- «Кізонька» - посміхнутись, розтягуючи губи, промовити: «Ме»;
- «Сопілочка» - витягнути незімкнені губи вперед трубочкою, подути: «Ду-ду-ду»;
- «Гребінець» - нижніми зубками «розчесати» верхню губу, а верхніми – нижню;
- «Бегемот» - із напруженням м’язів піднімати й опускати нижню щелепу.
Артикуляційна гімнастика
- «Чистимо зуби» - відкрити рота, «почистити» язиком верхні зуби спочатку з внутрішньої сторони, а потім із зовнішньої сторони, повільно виконуючи рухи ліворуч-праворуч;
- «Чашечка» - відкрити рота, покласти широкий язик на розслаблену нижню губу, згорнути бокові краї язика у формі чашечки, підняти язик;
- «Горішок» - кінчиком язика почергово впиратися в одну і другу щічку;
- «Сходинки» - відкрити рота, широким кінчиком язика обійняти верхню губу (перша сходинка), потім верхні зуби (друга сходинка), далі притиснути до верхніх горбочків – альвеол (третя сходинка);
- «Котик п’є молочко» - відкрити рота, зробити «чашечку». Імітувати хлебтання молочка кінчиком язика – рухати по верхній губі ззовні всередину;
- «Екскаватор» - відкрити рота, покласти язик лопаткою на нижню губу. Підняти кінчик і бокові краї язика ковшиком і занести його до рота, торкатися кінчиком язика верхніх зубів.
Дихальна гімнастика
- «Човники» - вдихнути через ніс, а потім повільно видихнути через рот;
- «У лікаря» - глибоко вдихати і видихати через ніс;
- «Їжаки» - зморщити носик, втягнути повітря носом, нахилити голову, потім видихнути;
- «Листочки шепочуть» - вдихнути повітря носом, видихнути, вимовляючи: «Ш-ш-ш»;
- «Бульбашки» - зробити губи трубочкою і обережно дути через них, наче пускаєш мильні бульбашки.
Система вправ мовленнєвої гімнастики
Старша група
Вправи на розвиток мімічних м’язів і м’язів губ
- «Посмішка» - розтягнути губи в посмішці і утримувати 5с.
- «Олівець» - узяти губами олівець і «намалювати» у повітрі фігуру: коло, квадрат, трикутник;
- «Ласунчик» - імітувати губами зривання ягідок з куща;
- «Замок» - утягувати губи;
- «Мавпеня» - випнути назовні нижню губу так, щоб оголилися зуби;
- «Підйомний кран» - рухати нижньою щелепою ліворуч-праворуч.
Артикуляційна гімнастика
- «Трубочка» - висунути широкий язик і згорнути бокові краї, щоб утворилася «трубочка». Легенько, не напружуючись, якомога довше дути в «трубочку»;
- «Змійка» - відкрити рота, висунути язик якомога далі вперед, напружуючи м’язи, зробити його вузьким.
- «Гірка» - відкрити широко рота, опустити нижню щелепу якомога нижче. Широким язиком упертися в нижні передні зуби.
- «Чашечка» - відкрити рота, покласти широкий язик на розслаблену нижню губу, згорнути бокові краї язика у формі чашечки, підняти язик;
- «Коник» - клацати язичком, розтягуючи під’язичну вуздечку;
- «Гармошка» - відкрити рота, присмоктати до піднебіння широкий язик. Відкривати-закривати рот, не відриваючи язик від піднебіння;
- «Маляр» - відкрити рота, «побілити» язиком піднебіння, роблячи повільні рухи язиком від верхніх зубів углиб рота й назад;
- «Барабан» - відкрити рота, постукати кінчиком язика за верхніми зубами, чітко вимовляючи твердий [д]. Удари слід робити не дуже швидко, ритмічно, слідкуючи, щоб не рухалася щелепа;
- «Дятел» - відкрити рота, посміхнутися. Постукати кінчиком язика за верхніми зубами, чітко промовляючи твердий [д];
- «Дощик» - відкрити рота, посміхнутися, почергово вимовляти: «т-д»;
- «Бджілка» - злегка відкрити рота, тримати широкий кінчик язика за верхніми зубами. Вимовляти: «Джж-джж-джж», сильно видихаючи повітря на кінчик язика.
Дихальна гімнастика
- «Гол» - покласти широкий розслаблений язик на нижню губу, плавно дути на м’ячик (або уривчасто), намагаючись поцілити ним в імпровізовані ворота;
- «Рубання дров» - пальцями рук зробити «замок», завести руки за голову і зробити глибокий вдих. Одночасно з рухом рук донизу вимовляти з видихом: «Ух!»
- «Аквалангіст» - набрати через ніс повітря, ненадовго затримати його, повільно видихнути через рот;
- «Кит» - вдихнути ротом і повільно видихнути через ніс;