Лист МОН "Щодо організації роботи ЗДО по ознайомленню дітей із народними традиціями, святами та обрядами"
18 січ. 2024 р.
МІНІСТЕРСТВО OCBITИ I НАУКИ УКРАЇНИ
№ 1/9-561 від 20 жовтня 2016 року
Департаменти (управління освіти і науки (молоді та спорту)
обласних, Київської міської державних адміністрацій
Керівники навчальних закладів
Щодо організації роботи дошкільних
навчальних закладів по ознайомленню дітей
із народними традиціями, святами та обрядами
Нинішній етап розвитку нашого. суспільства гостро ставить проблему формування любові та поваги до рідної мови, народних звичаїв, традицій, свят, обрядів, символів та реліквій, які мають великий пізнавально-виховний потенціал.
В календарних традиціях, звичаях і обрядах сконденсована багатовікова культура українського народу, яка живить духовність, моральність, естетику кожної людини.
Організація і систематичне проведення з вихованцями дошкільних навчальних закладів різноманітної за змістом, формами, методами і засобами освітньої роботи по ознайомленню дітей із народними святами позитивно позначається на розвитку інтелектуально-пізнавальної, соціально-моральної, емоційно-ціннісної, художньо-естетичної, фізичної сфер дитячої особистості та її креативності.
Перелік народних традицій, свят та обрядів, з якими можна поступово ознайомлювати дітей у період дошкільного дитинства, міститься y чинних комплексних, окремих парціальних освітніх програмах, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання у дошкільних навчальних закладах.
Оскільки не всі комплексні програми пропонують такий орієнтовний перелік свят, то педагогічний колектив може самостійно визначити тематику таких святкувань з посиланням на інші чинні програми, узгодивши її з батьківською громадськістю свого закладу.
Ознайомлення дітей зi святами та їх залучення до підготовки і святкувань організовуються з дотриманням як усталених світських традицій, так і народних традиційних звичаїв, обрядів, доступних розумінню дітей і відтворенню ними в реальних та ігрових умовах. З метою розширення дитячого світогляду, формування цілісного світобачення, виховання на засадах толерантності, взаємоповаги, ефективної взаємодії та комунікації, успішної соціалізації особистості дошкільника цілеспрямовано використовуються потенційні можливості полікультурного соціуму шляхом ознайомлення дітей у групах дошкільного закладу з традиційними святами інших, крім українського, народів, представники яких є y дитячих колективах.
У дошкільному навчальному закладі рекомендується проводити такі народні свята та окремі обряди відповідно до календарної сезонності: восени - Покрови, свято врожаю; взимку - Святого Миколая, Різдвяні свята, Стрітення; навесні - Великодні свята та різноманітні веснянки; влітку - зелені свята, Івана Купала, обжинки, Спаса тощо.
Виховання дітей на основі національної обрядовості вирішує відразу кілька виховних проблем: виховання любові до рідного краю; естетичне та моральне виховання дітей; формування громадянської свідомості.
Завдання педагогів у роботі з сім’єю - робота з батьками щодо роз’яснення їм всіеє важливості дотримання традицій і звичаїв на рівні сім’ї, залучення дитини до святкувань тощо. Дитина повинна знаходитися під постійним виховним впливом матеріальної та духовної культури свого народу.
Заступник Міністра П. К. Хобзей