Антибулінгова програма закладу дошкільної освіти (ясел – садка) №7 «Перлинка»
11 груд. 2023 р.
|
Антибулінгова програма
закладу дошкільної освіти (ясел – садка) №7 «Перлинка»
ВСТУП
Серед сучасної освітнього процесу останнім часом надзвичайно загострилася проблема насильства, довготривалих агресивних проявів та третирування у міжособистісних стосунках. За своєю сутністю третирування – це специфічна форма агресивної поведінки, при якій сильніший (авторитетний) учасник (або учасники) систематично переслідує іншого (слабкого, аутсайдера). Проблема жорстокості та насильницької поведінки привертає увагу суспільства і знаходить своє відображення в зарубіжних та вітчизняних дослідженнях. Реальністю стало пропагування в ЗМІ культу сили та жорстокості, створення інформаційного фону, на якому формується хибний світогляд щодо способу і стилю життя, моделей поведінки, шляхів досягнення своїх цілей, зниження виховання потенціалу сім’ї, поширення зразків асоціальної поведінки.
Актуальність вивчення цього явища у наш час обумовлюється тим, що:
1) збільшується кількість фіксованих випадків даного явища;
2) Ситуація булінгу призводить до низки педагогічних (дезадаптація, неуспішність), психологічних (психологічні розлади, закріплення в свідомості негативних уявлень про себе, зниження самооцінки, порушення соціалізації, соціальна дезадаптація), медичних (травматизація) наслідків.
Проблема досліджувалась переважно західними науковцями. В Україні не проводяться систематичні загальнонаціональні дослідження цього явища (лише поодинокі), і тому ще недостатньо запропонованих форм і методів профілактики та корекції цього явища. Булінг впливає на потерпілого таким чином, що він не засвоює поняття моралі як суспільного явища, тому в процесі діяльності, організованої взаємодії між учасниками освітнього процесу не відбувається усвідомлення відповідальності один перед одним, перед колективом. Булінг також може виникати як компенсація за невдачі у навчанні, суспільному житті, а також від тиску та жорстокого поводження батьків чи інших дорослих, при недостатній увазі з боку дорослих тощо; як крайня міра, коли постраждалий вичерпав всі інші можливості для задоволення своїх потреб.
Булінг за своєю природою є складним соціально психологічним явищем. Толерантне або нейтральне ставлення адміністрації освітніх закладів, дорослих до прояву агресивних, насильницьких, ворожих дій з боку дітей та поведінка самих педагогів, визначає внутрішнє життя, тобто соціально-психологічний клімат. Булінг в освітньому середовищі розвивається в ситуації ворожості, конфліктності, страху.
Булінг може проявлятися у двох формах: фізичній та психологічній. Жертвою в ситуації булінгу може стати учасник освітнього процесу, який відрізняється від інших за будь-яким критерієм на думку членів колективу. Булінг в освітньому середовищі може виникати і тоді, коли відбувається боротьба між учасниками за вищий статус у груповій ієрархії, задоволення своїх соціальних потреб та як інструмент маніпулювання та контролю учасником свого мікросоціуму. Оскільки булінг є внутрішньогруповим процесом та передбачає специфічну групову динаміку, то для більш глибокого розуміння механізмів виникнення даного явища необхідно більш детально досліджувати саме соціально-психологічні фактори. Дана програма зорієнтована на реалізацію системи організаційних, психолого-педагогічних та практичних заходів, спрямованих на удосконалення системи профілактики агресивної поведінки серед учасників освітнього процесу.
Мета Програми - створення умов для формування громадянських та соціальних компетентностей учасників освітнього процесу, що передбачає виявлення ними конфліктологічної компетентності, вмінь і навичок вирішення конфліктів мирним шляхом, ненасильницької поведінки та громадянської позиції.
Завдання Програми:
− надати базові теоретичні знання з конфліктології; − ознайомити з основними засадами миробудування;
− ознайомити з поняттям «насильство», його видами;
− закріпити практичні навички вирізнення проявів насильства у повсякденному житті;
− опанувати ненасильницьку модель поведінки;
− відпрацювати практичні навички протидії булінгу;
− сформувати розуміння ґендерної рівності;
− сформувати навички протидії дискримінації за статевими, віковими, етнічними, культурними ознаками, віросповіданням, ознаками відсутності/наявності інвалідності тощо;
− сформувати навички вирішення конфліктів мирним шляхом;
− відпрацювати навички відновлювальної комунікації;
− сформувати розуміння безпечного освітнього середовища;
− сформувати розуміння важливості участі всіх у вирішенні конфліктів мирним шляхом.
Прогнозовані результати:
Впровадження в освітній процес програми стане важливим кроком у формуванні відновної культури в закладі освіти, а також інноваційним методом у попередженні конфліктів серед здобувачів освіти, що гарантує створення безпечного освітнього простору.
Очікувані результати:
− збагачення знань, умінь та навичок учасників освітнього процесу щодо причин, видів та наслідків конфліктів; розуміння структури конфлікту; управління власною поведінкою в конфлікті; забезпечення рівних прав чоловіків/хлопців та жінок/дівчат;
− виявлення позитивної мотивації до мирного врегулювання конфліктів та формування відновної культури в закладі освіти; − конструктивна реакція на наявність конфлікту (пошук позицій та інтересів, усвідомлення причин та трансформація конфлікту);
− мирна комунікація серед колективу закладу, координація зусиль всіх суб’єктів освітнього процесу на мирне врегулювання конфлікту.
За результатами опанування Програмою мають бути сформовані соціальна й громадянська компетентності як ключові, а також суспільствознавча як галузева.
4.1. Порядок реагування
на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)
1.У день подання заяви видається наказ по закладу освіти про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.
2.Створюється комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) зі складу педагогічних працівників (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьків постраждалого та булера, керівника закладу освіти та скликається засідання.
3.Комісія протягом 10 днів проводить розслідування та приймає відповідне рішення:
-якщо Комісія визнає, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять системний характер, про це повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна превенція) та Служба у справах дітей;
-якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою.
4. Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів Комісії.
5.Кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), за наявності — спостерігачі зобов’язані виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
4.2. Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти, порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).
1.Усі здобувачі освіти, педагогічні працівники закладу, батьки та інші учасники освітнього процесу повинні обов’язково повідомити директора освітнього закладу про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
2.На ім’я директора закладу пишеться заява (конфіденційність гарантується) про випадок булінгу (цькування).
3.Директор закладу видає наказ про проведення розслідування та створення комісії з розгляду випадку булінгу (цькування), скликає її засідання.
4.До складу такої комісії входять педагогічні працівники (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булерів, керівник освітнього закладу та інші зацікавлені особи.
5.Рішення комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів комісії.
4.1. План заходів
булінгу (цькуванню) в закладі дошкільної освіти №7 «Перлинка»
№ |
Заходи |
|
Терміни виконання |
|
Відповідальний |
|
Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу |
||||||
1 |
Наради з різними категоріями працівників з питань профілактики мобінгу, булінгу (цькування):
|
Вересень |
Уповноважена особа з питань запобігання та протидії мобінгу, булінгу (цькування) |
|||
2 |
Обговорення та прийняття правил поведінки в групах, оформлення правил у вигляді наочного стенду |
Вересень |
Вихователі груп |
|||
3 |
Створення (або оновлення) розділу про профілактику мобінгу, булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на сайті закладу освіти |
Вересень |
Відповідальний за роботу сайту |
|||
4 |
Підготовка консультації та брошури з профілактики мобінга, булінга (цькування) в освітньому середовищі для педагогів |
Жовтень |
Практичний психолог |
|||
5 |
Виступ на загальнобатьківських, групових зборах з профілактики мобінгу, булінгу (цькування) в дитячому колективі |
Вересень, жовтень |
Директор, вихователі, практичний психолог
|
|||
Робота з вихователями та іншими працівниками закладу дошкільної освіти |
|||
6 |
Проведення навчальних семінарів для вихователів щодо запобігання мобінгу, булінгу (цькування) та заходів реагування. |
Листопад |
Практичний психолог |
7 |
Інструктивні наради з питань профілактики мобінгу, булінгу (цькування) з допоміжним та технічним персоналом. |
Листопад |
Директор, Уповноважена особа з питань запобігання та протидії мобінгу, булінгу (цькування) |
8 |
Тренінг для вихователів щодо запобігання мобінгу, булінгу (цькування) у закладі дошкільної освіти |
Зимові канікули |
Психолог практичний |
9 |
Консультування вихователів психологом з проблемних ситуацій. |
Впродовж навчального року |
Психолог практичний |
10 |
Надання психолого – педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили мобінг, булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування) |
Постійно |
Психолог практичний, вихователі |
Робота з дітьми |
|||
11 |
Проведення бесід для вихованців з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів |
Впродовж року |
Вихователі |
12 |
Робота по ознайомленню дітей дошкільного віку з їх правами. |
Впродовж року |
Вихователі |
13 |
Імітаційна гра для дітей «Якщо тебе ображають» |
Жовтень |
Вихователі |
Робота з батьками |
|||
14 |
Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки мобінгу, булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям |
Жовтень |
Практичний психолог |
15 |
Проведення консультацій психолога з питань взаємин батьків з дітьми |
Впродовж року |
Психолог практичний, вихователі |
16 |
Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей |
1 раз на місяць |
Практичний психолог |
Моніторинг освітнього середовища закладу освіти |
|||
17 |
Самооцінка закладу освіти за показниками безпеки, комфортності, інклюзивності |
1 рази на рік |
Адміністрація закладу, колектив закладу |
18 |
Анкетування батьків про безпеку в закладі освіти |
Грудень |
Вихователі |
Порядок реагування закладу освіти на випадки булінгу (цькування)
1. Підставою для реагування в закладах освіти на випадки булінгу (цькування) є заява або повідомлення, про випадок та/або підозру його вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та/або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, отриманої суб'єктами реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти
Повідомлення можуть бути в усній та/або письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації (телефон, соціальні мережі, електронна пошта, електронні месенджери,офіційні веб ресурси та ін.).
2. Повідомляти про випадки булінгу (цькування) в закладах освіти може будь-яка особа, учасником або стороною якого вона стала або яка підозрює про його вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та/або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, або про який отримала достовірну інформацію.
Повідомлення про випадки булінгу (цькування) або підозру про його вчинення можуть подаватися до будь-якого суб’єкта реагування, визначеного у пункті 1 розділу II цього Порядку.
3. Повнолітні учасники освітнього процесу зобов'язані вжити заходів невідкладного реагування у разі звернення дитини та/або якщо вони стали свідками булінгу (цькування) (оцінити рівень небезпеки життю та здоров'ю сторін булінгу (цькування), негайно втрутитись із метою припинення небезпечного впливу, надати (за потреби) невідкладну медичну та психологічну допомогу, звернутись до органів охорони здоров'я для надання медичної допомоги тощо).
4. Керівник закладу освіти:
призначає уповноважену особу за реалізацію норм законодавства у сфері запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти з числа своїх заступників;
у разі отримання заяви про випадок булінгу (цькування) не пізніше однієї доби повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України про звернення, одного з батьків або законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи; для невідкладного надання психологічної допомоги (за потреби) інформує територіальний орган (підрозділ) служби у справах дітей та/або центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; для організації надання медичної допомоги постраждалій особі (за потреби) викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги;
визначає наказом склад комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) з метою проведення розслідування;
у випадку тимчасової відсутності уповноваженої особи визначає цим наказом особу зі складу комісії, відповідальну за підготовку матеріалів для засідання (шляхом опитування учасників випадку, з’ясування наявності фото та відеофіксацій, психологічної характеристики сторін тощо );
інформує особу, яка звернулась із заявою, про подальший порядок її розгляду;
скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) не пізніше, ніж три робочі дні з дня надходження заяви про випадок або підозру з метою планування та застосування необхідних заходів реагування.
Порядок застосування заходів виховного впливу в закладі освіти
1. Заходи виховного впливу застосовуються для відновлення та нормалізації відносин між учасниками освітнього процесу після випадку булінгу (цькування) з метою створення та сприятливого для навчання та роботи освітнього середовища.
2. Заходи виховного впливу застосовуються у разі наявності факту булінгу (цькування) в закладі освіти по відношенню до кривдника, потерпілого та свідків.
3. Заходи виховного впливу мають забезпечити дотримання прав та інтересів сторін булінгу (цькування), необхідне виховання та освіту, соціальну та психолого-педагогічну допомогу.
4. Заходи виховного впливу реалізуються педагогічними, науково-педагогічними працівниками закладу освіти із залученням необхідних фахівців із надання правової, психологічної, соціальної та іншої допомоги, в тому числі територіальних органів (підрозділів) служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді тощо.
5. Необхідні заходи виховного впливу визначає та планує комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
6. Засновник закладу освіти вживає необхідних заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу, в тому числі залучення (за потреби) необхідних фахівців із надання правової, психологічної, соціальної та іншої допомоги тощо.
7. Керівник закладу освіти забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування).
8. Практичний психолог та соціальний педагог у межах своїх посадових обов’язків:
діагностують стан психологічного клімату в колективі, в якому відбувся булінг (цькування);
за результатами діагностики розробляють план корекційної роботи з кривдником та свідками із залученням батьків або законних представників;
розробляють та реалізують програму індивідуальної реабілітації для потерпілого;
розробляють профілактичні заходи для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування); для батьків або законних представників;
здійснюють супровід педагогічних, науково-педагогічних працівників, які забезпечують освітній процес для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування);
забезпечують надання психологічного супроводу здобувачів освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).
9. Педагогічні, науково-педагогічні працівники, які забезпечують освітній процес для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування):
виконують рекомендації комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти щодо доцільних методів навчання та організації роботи з неповнолітніми або малолітніми сторонами булінгу (цькування) та їхніми батьками або законними представниками;
забезпечують інтеграцію антибулінгового компоненту в освітній процес, який визначається правилами поведінки учасників освітнього процесу в закладі освіти, статутом закладу освіти,&