Статистика сайту

22 жовт. 2023 р.

Ідеї для оформлення освітнього простору в груповій кімнаті

Насамперед треба визначитися з улюбленим м’яким куточком для читання, бо комфорт і затишок — неодмінні риси натхнення. Це має бути привабливе для дітей і зміниться дитяче сприйняття, коли ви не просто сідатимете за книжку, бо маєте кілька вільних хвилин, а створите для цього спеціальний ритуал.

Значну увагу варто приділити світлу, його якості, відтінку та розташуванню. Це додасть тепла й затишку куточку і виділить цей острівець для читання у кімнаті. Зокрема читати “Гарбузову відпустку” буде вельми доречно і приємно під торшером, оформленим у вигляді гарбуза.

••• Ще одна дуже важлива деталь — звуки. Щоб відчути задоволення із книжкою в руках, зробити атмосферу ще більш казковою, можна ввімкнути аудіозапис звуків природи та / або інструментальних музичних композицій, які супроводжуватимуть вашу подорож у чарівний світ твору.

••• Щоб мотивувати дітей до читання, можна зробити закладки для книжок. Наприклад, у вигляді гарбузиків з “оксамитового” паперу, смужок із зображеннями різних страв, овочів або хатнього начиння.

••• А ще можна додати природності, прикрасивши куточок гарбузами різних форм, кольорів і розмірів.

Книжкова валіза ~

“Книжкова валіза” ― запрошення до мандрівки світом певної книжки. У неї варто покласти предмети, які згадуються у творі, зображення персонажів, ляльки, а можна навіть скласти маршрутний лист подорожі казкою.

Запросіть своїх вихованців вирушити в гарбузову відпустку. Розпочніть подорож із читання твору Саші Орлової, а потім розгляньте разом те, що приготувала для них книжкова валіза.

Уміст валізи для роботи з книжкою “Гарбузова відпустка”

Запропонуйте дітям пригадати, які страви в які дні тижня готувала Кукурбіта. Попросіть співвіднести кольорові картки з мишачим меню

••• Набір матеріалів для дидактичної гри “Етикет за столом”:

  • схеми складання серветок;
  • схеми сервірування столу;
  • дидактичні ігри та вправи на тему столового етикету;
  • картинки­плутанки на тему столового етикету “Що не так?”, “Що зайве?”.

••• Пазли “Продукти харчування”. Попросіть дітей обрати на картці будь­який продукт харчування, розповісти про нього та дібрати парну картинку із зображенням того, із чого він виготовлений.

••• Насіння ― матеріал для творчої роботи “Гарбузові дітки”: діти самостійно приклеюють насіння на шаблон гарбуза.

На сьогодні значна увага надається мовленнєвому розвитку дитини. З – поміж багатьох засобів розвитку мовлення, які допомагають формувати у дитини навички комунікативної компетенції, неабияке місце відводиться дитячій художній літературі. Книга допомагає багато в чому. Психологи стверджують про її лікувальні властивості. З’явився навіть такий термін «бібліотерапія» (буквально – лікування книгою). Сучасний рівень розвитку людства спричинив таки часткове витіснення книги з повсякдення. Отже, спробуємо концептуально, не занурюючись у глибину питання, порівняти значення відео та читання для дитини. Важливо зазначити, що як правило мультфільми, фільми, які створено за мотивами казок, оповідань, як правило, повертають глядача до перечитування оригінального твору. Відтак, виховання у дошкільнят читацької культури, любові до художнього слова, інтересу до книжки – важливі завдання педагога.

А їх реалізації сприятиме створенню в групі куточка книги.

Функціональна роль куточку книги – виховання пізнавального та естетичного ставлення до книги як до найбільшого досягнення культури, створення елементарного бібліотечного середовища, яке буде зрозуміло маленьким читачам.

Основні вимоги до його обладнання: достатнє освітлення; відповідність меблів зросту дітей; постійні оновлення, видозміни. Можливості використання куточку вихователями та дітьми досить різнопланові: читання журналів, книжок, розгляд ілюстрацій, проведення годин оповідача, обговорення прочитаного, літературні свята, функціонування виставок, проведення сюжетно-рольових ігор, зустрічі з письменниками. У куточку дитячої книги доречними будуть плакати з прислів’ями. Діти залюбки розучуватимуть на заняттях ці зерна народної мудрості.

Які ж методи використовуються при роботі по ознайомленню дітей з елементарним бібліотечним середовищем?

Словесні: бесіди, розповіді, пояснення, обговорення; наочні: спостереження, обстеження книжок, журналів, картинок, розгляд ілюстрацій; практичні: художня діяльність дітей, дидактичні ігри, доручення, “лікування” книг, ігри, виставки, моделювання.

Робота в створеному середовищі

Припустимо, що елементарне бібліотечне середовище, зрозуміле маленьким читачам, створене. Що робити далі? Адже куточок книги в групі має бути не просто маленькою бібліотекою, а базою для проведення занять, виховних заходів. Серед різноманітних форм організації дітей перевагу слід надавати таким, які стимулюють дошкільнят до активної взаємодії та творчості. Щоб оптимізувати роботу з дитячою книжкою, варто поєднувати її з іншими видами діяльності. Так, дошкільнята залюбки намалюють ілюстрації до прочитаних творів, зліплять героїв казок, виготовлять власні книжечки (вихователь і батьки для дітей; вихователь – для дітей та разом з ними; батьки для дітей та разом з ними; дитина - для себе), закладки, запрошення для молодших дітей та батьків на різні заходи, що організовуватимуться в книжковому куточку. Ця справа технічно нескладна, але разом з тим, вона потребує значної праці душі, фантазії, сумління, охайності перед усім - від дорослого, адже він її ініціює і керує нею. В осередку книжки бажано влаштувати періодичні книжкові виставки. Вони можуть бути присвячені знаменним датам, творчості дитячих письменників. Не менш важливо, щоб тематика відповідала уподобанням дошкільнят, їхнім потребам, інтересам. Якщо доповнити виставку роботами дітей та розробити сценарій її відкриття, вона запам’ятається малюкам надовго (наприклад, виставки «Улюблені книжки», «Цікаве про природу», «Книжки про техніку», “Метелики”).

Щодня можна призначати «бібліотекаря» - дитину, яка видаватиме літературу іншим, стежитиме за станом книжок та порядком у куточку книги. Така роль дає малюку більше самостійності, відповідальності. Як же зробити осередок книги не тільки зручним для малюків, а й таким, що розвиває пізнавальну активність, емоційність, творчість? Спочатку слід дібрати книжки для бібліотечки. У цій справі можуть допомогти батьки вихованців ДНЗ. Як засвідчує практика вони охоче передають у дитячий садок ті книжки, з яких їхні діти вже «виросли». А завдання педагога подбати про те, щоб твори відповідали вікові та розвиткові дошкільнят групи. Тому доцільним є обмін літературою з вихователями інших груп. Важливо добирати книжки гуманістичного спрямування, які не спонукають до агресії, не навчають негативних вчинків. Читаючи сучасні книжки можна помітити, що в багатьох із них змінено зміст старих казок. Наприклад, у казці про Червону Шапочку Вовк уже не ковтає бабусю; три ведмеді вже не виганяють Машу, а дружать із нею. Так оновлені казки виховують доброзичливість, а не жадібність і злостивість. Добираючи класичні твори, не можна не перейматися проблемами оцінювання їх якості, бо такі твори вже визнані. А от добираючи сучасні, слід поставитися прискіпливо до них. Тексти мають бути високохудожніми.

Мова – відповідати сучасним літературним нормам. Сучасні дослідження показують, що систематична, різнопланова робота з художнім словом сприяє формуванню основ грамотності вже з раннього віку. На жаль, останнім часом нерідко зустрічаються книжки з елементарними логічними, стилістичними, орфографічними помилками. Якщо книжка містить наукові відомості, то переконайтеся у їх достовірності, оскільки існують навіть енциклопедії, де павука відносять до комах, а пінгвіна «селять» на північному Полюсі.

Ілюстрації теж мають бути високохудожніми, за стилем виконання відповідати змісту твору, його основній ідеї. Не женіться за надто яскравими ілюстраціями. Вони спочатку приваблюють, а потім стомлюють малят. Надмірна декоративність малюнків може зашкодити їхній пізнавальній цінності (так яскраво-червона корова викликає подив, та навіть протест у маленького читача). Дошкільнята хочуть вірити в зображене і вважають, що так, як намальовано, має бути насправді. Ось чому дитяча книжкова ілюстрація потребує ретельної предметної та психологічної виразності, реалістичності зображень. Досвідчені художники малюють для малят м’якими барвами, враховуючи особливості їхнього несформованого зорового апарату. Небезпечним для зору дошкільнят є також глянцевий (блискучий) папір, який на жаль, останнім часом часто використовують у книгодрукуванні. На полиці-вітрині у куточку книги варто виставити вже прочитані з малятами книжки. Після ознайомлення з іншими вітрину слід обновити. Куточок книги доповнять портрети письменників, репродукції картин, серії ілюстрацій до казок, дитячі журнали, фотоальбоми.

Заняття у куточку книги передбачають виховання у дітей бережливого ставлення до неї. Якщо книжки таки потребують ремонту, слід відкрити «книжкові лікарні». Малюки із задоволенням робитимуть такий ремонт під керівництвом вихователя, а старші – самостійно. Варто також відвести окреме місце матеріалам для «лікування» книжок. Підкреслимо, що майже всі описані форми роботи є колективними. А спільна праця згуртовує дітей, спонукає до їх творчості. Дитяча книга традиційно розглядається педагогами як засіб розумового, морального, естетичного виховання. За словами

Тож зробімо все, аби у дитячому садку книжка, як казкова пташка фенікс – символ вічного оновлення та безсмертя, знайшла своє відродження, радувала своєю присутністю та дієвістю.

Пам'ятка вихователям

Як раціонально організувати куточок книги.

1. Куточок книги розташовують далеко від місць ігор дітей, щоб галасливі ігри не відволікали дитини від зосередженого спілкування з книгою.

2. Потрібно продумати правильне освітлення:

Природне (поблизу вікна) і електричне (наявність настільної лампи, настінного бра) для вечірнього читання.

3. Існують різні варіанти оформлення книжкового куточка:

- Полички, відкриті вітрини, де зберігаються книги, альбоми;

- Спеціально виділені столи і до них стільці або крісла.

Головне, щоб дитині було затишно, щоб все надихало його до неквапливому, зосередженому спілкування з книгою.

4. Підбір літератури та педагогічна робота повинні відповідати віковим особливостям і потребам дітей.

Молодші групи.

- Вихователь знайомить дітей з Куточком книги,

- Його пристроєм і призначенням,

- Привчає розглядати книги (картинки) тільки там,

- Повідомляє правила, яких треба дотримуватися:

  1. брати книги тільки чистими руками,
  2. перегортати обережно,
  3. не рвати, не м'яти, не використовувати для ігор.
  4. після того як подивився, завжди класти книжку на місце й ін.

- У книжковій вітрині виставляється трохи книжок (4-5), але у вихователя повинні бути поблизу в запасі додаткові примірники цих книг, тому маленькі діти схильні до наслідування і якщо хтось з них починає розглядати книгу, то і в інших виникає бажання отримати таку саму.

- В книжковому куточку поміщають видання добре знайомі дітям, з яскравими ілюстраціями книги.

- Крім книг, у куточку книги можуть перебувати окремі малюнки, наклеєні на картон, і невеликі альбоми для розглядання на близькі для дітей теми«Іграшки», «Ігри і заняття дітей», «Домашні тварини» та ін).

Перевага віддається книжок-картинок таким як «Колобок», «Теремок» з ілюстраціями Ю. Васнецова; «Дітки в клітці» С. Маршака з малюнками Е. Чарушина; оповідання з Абетки Л. Толстого з рис. А. Пахомова; «Плутанина», «Федорина горі» та ін. К. Чуковського з рис. Ст. Конашевича; «Цирк», «Вусатий-смугастий», «Казка про дурному мишеня» С.Маршака з рис. У Лебедєва; «Що таке добре і що таке погано?» «Кінь-вогонь» В. Маяковського з рис. А. Пахомова та ін.

- Вихователь вчить уважно розглядати картинки в книзі, впізнавати героїв, їх дії, спонукає згадувати і переказувати окремі епізоди.

Середні групи.

- Закріплюються основні вміння самостійно й акуратно розглядати книги, ці вміння мають стати звичкою.

- Вихователь звертає увагу дітей на те, що книги легко мнуться і рвуться, показує способи догляду за ними, залучає до спостережень за лагодженням книги і участі в ній.

- Під час розглядання картинок в книзі вихователь звертає увагу дітей не тільки на героїв і їх дії, але і на виразні подробиці

- ілюстрацій (костюм героя, своєрідні предмети обстановки, деякі деталі пейзажу тощо).

Старші групи.

- Задоволення різноманітних інтересів дітей. Кожен повинен знайти книгу за своїм бажанням і смаком.

Тому на книжковій вітрині можна поміщати одночасно 10-12 різних книг.