Статистика сайту

16 трав. 2023 р.

ПСИХОЛОГІЧНЕ ТА ЕМОЦІЙНЕ БЛАГОПОЛУЧЧЯ ДІТЕЙ В ДОШКІЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

Дитинство - це не тільки світлий і радісний проміжок часу, це не тільки стан безтурботності, а й брак спілкування, невпевненість у собі, брак любові і розуміння. Все це викликає у дитини почуття занепокоєння, образи. Тому істотним моментом підготовки дітей до життя і до школи є психологічна готовність: навчитися адаптуватися в новому середовищі, адаптувати свої емоції і керувати ними. Наша система виховання і навчання більшою мірою спрямована на розвиток інтелекту. У той час, як емоційній сфері приділяється недостатньо уваги. Хоча для становлення особистості інтелектуальна і емоційна сфери однаково важливі.

      Що підтверджують слова Л. С. Виготського: “Емоційна сфера особистості має не менше значення, ніж інші сторони, і становить предмет і турботу вихователя в такій же мірі, як розум і воля”.

      В даний час зниженню чуйності сприяє технологізація життя, в якій активно бере участь дитина. Замикаючись на телевізорах, комп’ютерах, діти стали менше спілкуватися з дорослими і однолітками. А спілкування в значній мірі збагачує чуттєву сферу. Сучасні діти стали менш чуйними до почуттів інших. Тому робота, спрямована на розвиток емоційної сфери, дуже актуальна і важлива. Емоційна сфера є провідною в психічному розвитку дитини дошкільного віку і тому є основою для усвідомлення дитиною себе.

      Для цілеспрямованої роботи з дітьми необхідно визначитися, що брати за основу, на які емоції спиратися. Дослідження вчених однозначно свідчать: діти, які ростуть в умовах емоційної незадоволеності, пов’язаних з дефіцитом людської уваги до них, турботи і любові, в більшості випадків розвиваються неповноцінно. Їм, як правило, виявляються властиві такі особистісні комплекси, як підвищена тривожність, стан постійної напруги, очікування можливої ​​небезпеки, незахищеності. Емоційні проблеми, якщо не робиться своєчасних заходів їх корекції, – та база, на якій виникає відставання дітей у навчанні, різні форми соціально – психологічної дезадаптації.

     Важливий і той факт в психоемоційному благополуччі, як адаптація дитини до дитячого саду. Під адаптацією традиційно розуміється процес входження людини в нове для нього середовище і пристосування до його умов. Адаптація – це динамічний процес, що призводить або до позитивного, або до негативного результату. З приходом дитини в дошкільний заклад її життя істотно змінюється: режим дня, відсутність батьків та інших близьких дорослих, нові вимоги до поведінки, постійний контакт з однолітками, нове приміщення, що таїть в собі багато невідомого, а значить потенційно небезпечного, інший стиль спілкування.

       Для успішної адаптації дитини до умов дошкільного закладу, необхідно формувати у неї позитивну установку на дитячий садок, позитивне ставлення до нього, намагатися спільними зусиллями всього колективу створити атмосферу тепла, доброти, уваги в групі, звертатися бажано тільки по імені. Говорити дитині, як приємно бачити її в групі. Заохочувати дитину кожен раз, коли їй вдається виконати саме незначне завдання. Важливо пам’ятати те, що для решти дітей моделлю служить поведінка вихователя, і їх ставлення до новачка буде подібним.

     Емоції дитини – це “послання” оточуючим дорослим про її стан.Найбільш гострі і стійкі негативні емоції дитина відчуває при негативному ставленні до неї оточуючих людей, особливо вихователів і однолітків. Положення дитини в групі, характер її взаємин з однолітками суттєво впливають на психічний розвиток дитини. Спостерігаються такі статусні групи дітей залежно від їх положення в групі однолітків: «зірки» – діти, які перебувають у групі в атмосфері любові і поклоніння. Діти, яким «надається перевага»  – їх цінують за їх красу, чарівність, за здатність швидко реагувати в різних ситуаціях. За впевненість у собі, за здатність, не роздумуючи брати на себе відповідальність, не боятися ризику. «Знехтувані», «ізольовані» діти часто відчувають по відношенню до себе байдужість однолітків або їх поблажливість. Такими дітьми стають з різних причин: одні рідко ходять у дитячий садок, і діти фактично мало їх знають. Інший тільки почав відвідувати дану групу, третій має фізичні вади, наприклад, товстий, незграбний, не може грати в рухливі ігри. Таким чином, емоційне і психологічне благополуччя дітей залежить не тільки від того, як їх оцінюють дорослі, а й від думки однолітків. Тому завдання педагога полягає в тому, щоб підвищити статус дитини в дитячому колективі.

 

     Дитина перебуває у дитячому садку більшу половину часу, в якому вона активна. Тому педагоги повинні зробити все, щоб у цей час дитина відчувала психологічний комфорт. Для цього необхідно приймати дитину такою, якою вона є, уникати будь-яких виразів нетерпимості, утримуватися від докорів і зауважень. Прагнути бачити світ, що оточує її, очима дитини. Відчувати зміни в поведінці і настрої всіх дітей, сприяти встановленню душевної гармонії та емоційного комфорту кожної дитини.

Немченко Тетяна