Як допомогти дитині вчитися
18 жовт. 2022 р.
«Допомагати чи не допомагати? Сидіти поруч чи не сидіти?» — такі запитання неодмінно ставлять на батьківських зборах.
Ні для кого не секрет — діти повинні бути самостійними. Але, на жаль, не всі розуміють, що таке самостійність. Звичайно, це не безцільне і безконтрольне бігання вулицями, це не готування завдань, абсолютно без нагляду і зацікавленості дорослих.
Адже в деяких сім'ях звичайним явищем буває самоусунення батьків. Вони тішать себе надією, що дитина власними силами може виконати будь-яке завдання. Їх не насторожує, що деякі вправи, букви чи цифри написані вдома, набагато гірші, ніж виконані в садочку, де майже тридцять чоловік.
Вдумливе і серйозне ставлення батьків до справ своєї дитини обов'язково окупить себе. Дорослі швидко починають розпізнавати, коли малюк справді може сам готувати завдання, коли він точно розуміє і твердо знає, чого від нього хочуть.
На радість педагогів, більшість батьків розуміють глибину і значимість змін, що відбуваються у способі життя дитини.
Добре, коли в сім'ї є бабусі й дідусі і можна «звалити» на їхні плечі всі турботи, покластися на мудрість і досвід старшого покоління. Але як бути, якщо молода сім'я живе окремо?
Батьки є фігурами, що формують пізнавальний інтерес дитини, з якого складається тяга і здатність до навчання. Чи не посидючість, інтелект і дисципліна, а саме інтерес здатний підвищити або остаточно знизити успішність. Розвиток базового інтересу до навколишнього світу виховується в сім’ї, і якщо у вас не прийнято цікавитися новим, ніхто в родині не займається розвитком кругозору і не цікавиться тим, що відбувається навколо, то і у дитини подібні навички пізнання будуть відсутні.
Конкретна допомога дитині складається з кількох речей:
• безпосередньої присутності поруч із ним батьків;
• зацікавленості дорослих у навчальній праці дитини;
• постійного контролю за діяльністю дитини.
Щоб допомогти налагодити навчання, варто почати з нормалізації всього дня, яка має на увазі контрольоване використання планшетів і комп’ютерів, підтримання режиму дня.
Контроль має бути дуже близьким, у прямому і переносному значенні. Дитині усе нове, вона ще нічого не знає і не вміє. Тому дуже важливо зосереджено спостерігати за кожним кроком малюка. Тоді можна вчасно попередити або виправити помилку, простежити, як він тримає ручку, як сидить за столом, чи правильно поклав зошит, підказати, що вдалося, а що ні, відзначити для себе, чи уважно працює. Отут найкраще сісти за уроки разом із дитиною, поруч, так, щоб за необхідності швидко зупинити її руку: «Почекай, поміркуймо разом!»
Але минає час, і дорослий відсувається далі. Він усе ще стежить за кожною дією малюка, намагаючись спрямовувати і виправляти його, але вже не протягає руку, а зупиняє словом: «Почекай, подумай».
Через пару тижнів, якщо усе йде благополучно, дорослий відсувається ще далі, в інший кінець кімнати, і «займається своєю справою» (читає книгу, в'яже, шиє), проте неухильно продовжує спостерігати за вчинками дитини, даючи точні завдання і перевіряючи результати її роботи через певні проміжки часу. Для цього буває достатньо вимовити фразу:
«Мені потрібно прочитати статтю, а ти поки напиши рядок і поклич мене, я подивлюся». Контроль трішки відстрочений, але дитина налаштована на сумлінну роботу і знає, що повинна відповісти за її якість. І якщо завдання буде виконано сумлінно й акуратно, це краще свідчення нових якостей, які з'явилися в неї: старанності і відповідальності.
Наступний крок — ще далі відсунути контроль дорослого, а самоконтроль, навпаки, збільшити. Ви можете запропонувати дитині написати половину вправи або розв'язати всі приклади і раптово вийти
Підтримка і допомога від батьків – це спілкування, а не научіння. Розвиток самостійного інтересу народжується при відкритій взаємодії і наявності поряд людей, з цікавістю обговорюють різні теми, жваво діляться своїм досвідом. Чим більше ви розмовляєте, тим масштабніше формується світогляд дитини, що дозволяє йому не уперто заучувати матеріал, а розуміти його, а також вибудовувати взаємозв’язки між предметами.
Хваліть і підтримуйте, показуйте щирий інтерес і пам’ять про минулі події – це дозволить дитині більше вам відкритися і тоді, якщо буде назрівати якась критична ситуація ви зможете їй запобігти або як мінімум не будете насідати з новим репетитором, коли ваш малюк посварився з найкращим другом і тепер йому оцінки не важливі.