Вікові особливості формування мовлення дошкільника
27 січ. 2020 р.
Одним із найважливіших елементів розвитку є мова. Якщо мова дитини чиста, правильна, дитина вільно спілкується з оточуючими. Розлади мовлення можуть привести до проблеми у спілкування, а в подальшому дитина не зможе успішно навчатися. Основи успішності закладаються ще у ранньому дитинстві. Формування правильної мови дитини – це складний і тривалий процес. Дитині потрібно навчитися сприймати мову, спрямовану до неї, керувати своїми органами артикуляції, повноцінно спілкуватися з оточуючими.
Перш за все дорослі звертають увагу на те чи правильно дитина вимовляє звуки, чи вміє читати ідучи в перший клас. Але проблеми мовлення не обмежуються тільки цим.
Отже, яким повинно бути мовлення дітей.
У 1 рік дитина повинна мати в активному словниковому запасі не менше 10 слів. Чітко вимовляти звуки А, О, У, М, Н, П, Б, Д, Т, К.
До 2-х років дитина має знати від 100 до 300 слів і будувати не складні фрази.
До 3-х років словниковий запас дитини збільшується до 1000 слів. Дитина повинна знати назви предметів, охоче розповідати де була, що бачила. Вимовляти всі звуки крім сонорних Л, Р, Р і шиплячих Ш, Ж, Ч.
На 4-ому році життя словниковий запас повинен складати 1500 – 2000 слів. Дитина вже може переказати казку, описати враження з прогулянки. Не біда, якщо малюк плутає закінчення і ставить неправильно наголос.
В кінці 5-ого року дитина повинна чітко вимовляти шиплячі і сонорні звуки; підбирати слова на заданий звук, впізнавати на слух звуки в слові.
Перед школою мовлення дитини має бути таким:
- Правильна звуковимова.
- Повністю сформована складова структура, т.ч. багатоскладових слів.
- Вміння виконувати звуковий аналіз слів.
- Багатий (активний та пасивний) словниковий запас, насичений словами різних частин мови.
- Сформована граматична будова (дотримання правил узгодження слів у роді, числі, відмінку).
- Дитина повинна орієнтуватися в часі, просторі, робити висновки.