Кулінарія як педагогічний інструмент
12 квіт. 2021 р.
Формування мовленнєвої компетентності у дошкільному віці є одним із найважливіших складників розвитку цілісної гармонійної особистості, оскільки дитина оволодіває словом, насамперед, з метою адекватного використання мовлення у конкретних ситуаціях, застосування мовних і позамовних засобів виразності для висловлення власних думок, бажань і прохань, ефективного спілкування з навколишнім світом.
Засобом і предметом для мовленнєвого розвитку дітей може стати будь-який предмет, явище природи, звичні домашні справи, вчинки, настрій. Невичерпний матеріал можуть надати дитячі книжки і малюнки в них, іграшки та мультфільми. Можна обіграти будь-який предмет, ситуацію, які, безумовно, будуть корисні для розвитку дитячого мовлення.
Кулінарія — це не лише приготування смаколиків, захопливий процес змішування інгредієнтів у різних пропорціях. Це дещо більше — повноцінний педагогічний інструмент, який можна успішно використовувати в освітньому процесі дитсадка. А якщо всі дії озвучувати, супроводжувати мовленням, аналізувати то можна ще й покращувати та розвивати мовлення дитини.
Кухня цілком може бути не тільки місцем для приготування і вживання їжі. Кухня (а не лише дитячий садок чи логопедичний кабінет) – це безкраї простори для розвитку мовлення.
На кухні можна:
- розвивати артикуляційний аппарат за допомогою цікавих вправ;
- виробити подовжений і сильний мовленнєвий видих;
- розвивати дрібну моторику;
- формувати слухову увагу та фонематетичне сприйняття.
- активізувати і збагатити словник дитини іменниками і прикметниками для позначення харчових продуктів, страв, овочів і фруктів, посуду, побутової техніки, членів родини;
- тренуватися у суфіксальному словотворенні прикметників від іменників;
- вчити правильно узгоджувати прикметники з іменниками в роді, числі, відмінку;
- складати з цими словосполученнями причинно-наслідкові складнопідрядні (зі сполучником «тому що») речення;
- розвивати монологічне і діалогічне мовлення, увагу, пам'ять, аналітико-синтетичне мислення.
Пропоную приклади ігор для розвитку мовлення, які можна організувати і провести прямо на кухні. За таким прикладом можна придумати і провести безліч різноманітних і корисних занять.
Мета: за допомогою завдань і вправ сприяти розвитку мовних навичок граючись на кухні.
Завдання: розвиток мовлення, спілкування з дитиною за допомогою різних «дидактичних» матеріалів на кухні.
Всі ігри розділила на групи
Ігри на розвиток артикуляції і дрібної моторики,
Вправи для розвитку мовленнєвого дихання,
Ігри для розвиватку дрібної моторики;
ігри на розвиток звукового сприйняття та слухової уваги,
ігри на збагачення словникового запасу,
ігри на розвиток граматичної будови мови.
Рекомендаціі щодо виконання артикуляційної гімнастики для дітей
Артикуляційні вправи повинні проводитися щодня протягом 5 хв, щоб у дітей закріплювалися навички артикуляції. Кожну вправу дитина повинна повторювати 5-7 разів. В кінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату повинні повернутися в початкове положення. Статичні вправи виконуються по 10-15 секунд (утримання артикуляційної пози в одному положенні). Під час роботи перед дзеркалом потрібно стежити за тим, щоб у дитини працювали тільки ті м'язи, які тренуються в даній вправі. Шия і плечі повинні бути не напруженими.
«Смачні та цікаві артикуляційні вправи»
• Попросіть дитину облизати тарілку зі сметаною «Як щеня»
• злизувати морозиво з тарілки
Вправа «Млинець» - покласти широкий язик на нижню губу і утримувати його потім подмухати посередині язика (постудимо гарячий млинець)
Вправа «Бублик» - округлити губи як бублик.
Вправа «Цукерка» - пружним язичком впрати в щічки.
Вправа «Іриска» - цмокати кінчиком язика.
Вправа «Наліпимо варенички» - пальчиками захопити обидві губи і ніби зліплювати
вареники робити самомасаж.
Вправа «Місимо тісто»А ми тісто замісили
І вареничок зробили.
Усміхнутися, торкаючись язиком губ, промовляючи: «Пя-пя-пя-пя…»
Вправа «Чашечка» Загорнути краї язика —
Вийшла чашечка. Чудова яка!
Відкрити рота, покласти широкий язик на розслаблену нижню губу, Згорнути бокові краї язика у формі чашки. Утримувати протягом 5-10 с.
Вправа «Смачне варення» Ми варення скуштували,
Потім губи облизали.
Повільно облизати верхню губу, роблячи рухи зверху вниз, потім — колові рухи. Рахунок 1-2)
Вправа «Грибочок» Ось грибочок-сироїжка,
Вгорі — шляпка, знизу — ніжка.
Відкрити рота, присмоктати до піднебіння широкий язик, краї язика мають притулятися до верхніх зубів. Утримувати протягом 5-1 Ос.
Використовуючи печиво «соломка» та цукерки «Чупа-чупс» можна урізноманітнити вправи та більше зацікавити дитину до виконання артикуляційних вправ.
«Вправи для розвитку мовленнєвого дихання»
Шторм в склянці
Дуття на воду, на предмети на долоньці
Настільний хокей (використовуючи кришечки від пляшок і соломку для коктейлю, задути шайбу з кришечки в імпровізовані ворітця)
Ігри на розвиток дрібної моторики.
Звичайно ж, багато мам знають про користь розвитку дрібної моторики рук для розвитку мовних навичок і дозволяють своїм малюкам пограти на кухні з крупами:
• -крупу можна перебирати,
• - пересипати з однієї ємності в іншу за допомогою ложки або просто так,
• - малювати пальчиками на розсипаної манці на плоскому підносі,
• - робити аплікації крупою на пластиліні,
• -шукати заховані в крупі дрібні іграшки,
• -проштовхувати горошини або квасолю в вузьке горлечко пляшки, нанизувати макарони на шнурок і т. д. і
Ігри з тістом.
Одна з найулюбленіших ігор малюків. Варіантів безліч : розкачувати, вирізати формами фігурки, скачувати в грудочки і т.д.
Магніти та наклейки на холодильнику.
Існує сила-силенна магнітів, які можуть зацікавити малюка. Тварини, овочі і фрукти, квіточки, літачки чи машинки і безліч інших . Ними можна водити по холодильнику, розігрувати казки
З простих кулінарних дій із задоволенням освоюється чистка яєць, розкладання сиру або ковбаси на хліб і створення бутербродів.
У віці : 2-3 років
Якщо вдома є іграшкові овочі, фрукти, дитячий посуд, можна паралельно з мамою «готувати » суп , « смажити » картоплю .
Знову будуть актуальні форми для печива: їх можна обводити олівцем і розфарбовувати .
Стане в нагоді і солоне тісто у грі в « пироги» : розкотивши його в коржик, вдавлювати в нього рис, квасолю, сочевицю, макарони і так далі.
Магніти вже можна сортувати за видами: тварини і фрукти, фрукти і овочі, тварини домашні і дикі, використовувати поняття: вище-нижче, ліворуч – праворуч .
З справжніх кулінарних дій разом можна: розкладати начинку на пиріжки, фарш на пельмені, сир на вареники, засипати заварку в чайник, видавлювати вже «по-справжньому » форми для печива, посипати маком, цукром або кунжутом.
Вік: від 3 років і старше
Малюк стає справжнім помічником, що вносить свій посильний внесок у домашню роботу.
Разом з ним можна вивчати рахунок, попросивши принести: « 2 ложки » або « 3 яблука».
Попросити подати необхідний посуд, розставляти посуд на столі, вивчаючи поняття
« глибокий – плоский» : глибока тарілка , плоска тарілка.
Ігри що розвивають фонематичне сприйняття
• Разом з дитиною спробуйте приготувати вечерю (в назві страв повинен бути звук [С]: салат, сирники, морс, кисіль, суп).
• Не плутайте тверді і м'які приголосні звуки!
• І якщо дитина скаже «кисіль», то похваліть її, але інтонацією дайте відчути різницю між звучанням твердого та м'якого звуку.
• За цим же принципом придумайте меню з назвою страв, де зустрічаються інші звуки.
Запропонуйте взяти участь в складанні меню. Наприклад,
в понеділок будемо готувати пудинг,
у вівторок - ватрушки,
в середу - сирники, спагетті, сардельки і т. д.,
У четвер - чебуреки,
У п'ятницю -, пиріжки, печінку і пюре
У суботу - суп, сосиски, сир
У неділю – начинка для пиріжків.
Так вирішуються такі завдання: Закріплення звуку в словах, запам'ятовування днів тижня.
Запропонуйте дитині прибрати або помити посуд, в назві якої є звук [Ч] - чашки, чайник, а потім зі звуком [Л] - ложки, вилки, салатник і т. д.
Покажіть дитині свої покупки.
Нехай вона перерахує ті з них, в назві яких є звук [Р].
Якщо дитина не може відповісти, запропонуйте навідні запитання:
Кар-р-р-топля або капуста? Гар-р-р-буз або диню? Пер-р-р-сики або банани? Цибуля або огір-р-р-ки? Помідор-р-ри або баклажани?
Кухня – зручне місце і для розвитку слухової уваги та звукосприйняття.
Запропонуйте відвернувшись дитині відгадати, які предмети можуть видавати такі звуки.
- потріть на тертці сиру моркву,
- зашурхотіть пакетиками зі спеціями,
- погреміть горохом або гречкою в скляній чи пластиковій банці
- подзвеніть ложкою в склянці,
- закриваючи кришкою каструлю, постукайте ложками -і т.д.
А дитина нехай спробує відгадати що за звук, закривши очі.
Є багато ігор на збагачення словникового запасу.
Складайте з двох слів одне
(Кава меле - кавомолка,
м'ясо рубає - м'ясорубка,
сік вичавлює - соковижималка).
Варить на пару-пароварка
Скоро варить -скороварка
«Підбери слова».
Попросіть назвати «тільки посуд»,
«Тільки овочі»,
«Тільки фрукти»,
«Тільки меблі».
Можна дати завдання складніше: назвати «тільки молочні продукти», «тільки м'ясні продукти», «хлібобулочні вироби».
Ігри на розвиток граматичної будови.
Апельсин Який він? Смачний, круглий, помаранчевий, запашний, великий, екзотичний ...
А булка яка? М'яка, здобна, смачна, солодка,
Навчіть дитину використовувати зменшувально-пестливі суфікси і вийдуть апельсинчик, булочка і т.д.
«Варимо варення» -, наприклад, з яблук варення (яке?) Яблучне, а зі смородини -смородинове, з полуниці - полуничне, з вишні - вишневе і т. д. І навпаки: чорничне варення з чого?
«Приготуємо сік». З яблук сік (який?) (Яблучний, з моркви (морквяний) і т. д. Впоралися? А потім навпаки: апельсиновий сік з чого? (З апельсина ...
Запіканка (Яка?)
«Вперті слова» - це слова, які ніколи не змінюються: какао. Попросіть його придумати з ними пропозиції та стежте, щоб дитина не змінював ці слова.
Розбираючи сумку з покупками, можна повторити прийменники:
Куди ми покладемо м'ясо? Правильно, в холодильник. Фрукти залишимо на столі, а печиво приберемо на полицю, і т.д.
«Де що сховалося? Чого не стало? »
знайти «сховалися» предмети: каструлю, ополоник, табуретку ...
Виявляється, каструля «ховається» в шафі, ополоник - на полиці і т. д
Не стало тарілки, ножа, виделки і т.д.
Порахуємо одна ложка, 2 ложки, ... 5 ложок, 1 ніж, 2 ножі, 5 ножів,
Не обовязково використовувати тільки ці ідеї можна придумати свої варіанти логопедичних ігор, адже регулярні заняття на розвиток мовлення і дрібної моторики - запорука успішного і своєчасного оволодіння дитиною цієї найважливішої здатністю.
Сумніваєтеся? А ви спробуйте! Дитині такі заняття цілком під силу. А скільки задоволення доставлять їй такі «дорослі» завдання!
Ігри що розвивають монологічне і діалогічне мовлення, увагу, пам'ять, аналітико-синтетичне мислення.
Дорослий пропонує:«Я буду описувати щось, а ти назви це одним словом»
Годинники, які допомагають прокинутися.
Велика ложка, за допомогою якої наливають суп.
Ранкова їжа.
Гравці можуть помінятися ролями. Для дитини це буде непростим завданням, допомагайте їй скласти потрібний опис, якщо у неї не виходить.
Логопедична гра для тренування складання складнопідрядних речень пояснювального характеру. Запитайте в дитини:
- Як ти вважаєш, що я буду готувати?
Дитина повинна відповісти приблизно так:
- Я вважаю, що ти будеш готувати картопляне пюре, тому що ти почистила багато картоплі.
Логопедична гра «Чарівні страви»
Для створення у дитини веселого настрою можна утворити пари з продуктів, що не поєднуються між собою, і попросити пояснити, наприклад, чи бувають вишневі котлети або апельсиновий суп.
Консультація для вихователів
На тему:«Кулінарія як педагогічний інструмент у формуванні мовленнєвої компетентності.
Мовленнєві ігри з дітьми на кухні»
Підготувала вчитель-логопед І.А. Холодович
Первомайськ 2021
Формування мовленнєвої компетентності у дошкільному віці є одним із найважливіших складників розвитку цілісної гармонійної особистості, оскільки дитина оволодіває словом, насамперед, з метою адекватного використання мовлення у конкретних ситуаціях, застосування мовних і позамовних засобів виразності для висловлення власних думок, бажань і прохань, ефективного спілкування з навколишнім світом.
Засобом і предметом для мовленнєвого розвитку дітей може стати будь-який предмет, явище природи, звичні домашні справи, вчинки, настрій. Невичерпний матеріал можуть надати дитячі книжки і малюнки в них, іграшки та мультфільми. Можна обіграти будь-який предмет, ситуацію, які, безумовно, будуть корисні для розвитку дитячого мовлення.
Кулінарія — це не лише приготування смаколиків, захопливий процес змішування інгредієнтів у різних пропорціях. Це дещо більше — повноцінний педагогічний інструмент, який можна успішно використовувати в освітньому процесі дитсадка. А якщо всі дії озвучувати, супроводжувати мовленням, аналізувати то можна ще й покращувати та розвивати мовлення дитини.
Кухня цілком може бути не тільки місцем для приготування і вживання їжі. Кухня (а не лише дитячий садок чи логопедичний кабінет) – це безкраї простори для розвитку мовлення.
На кухні можна:
- розвивати артикуляційний аппарат за допомогою цікавих вправ;
- виробити подовжений і сильний мовленнєвий видих;
- розвивати дрібну моторику;
- формувати слухову увагу та фонематетичне сприйняття.
- активізувати і збагатити словник дитини іменниками і прикметниками для позначення харчових продуктів, страв, овочів і фруктів, посуду, побутової техніки, членів родини;
- тренуватися у суфіксальному словотворенні прикметників від іменників;
- вчити правильно узгоджувати прикметники з іменниками в роді, числі, відмінку;
- складати з цими словосполученнями причинно-наслідкові складнопідрядні (зі сполучником «тому що») речення;
- розвивати монологічне і діалогічне мовлення, увагу, пам'ять, аналітико-синтетичне мислення.
Пропоную приклади ігор для розвитку мовлення, які можна організувати і провести прямо на кухні. За таким прикладом можна придумати і провести безліч різноманітних і корисних занять.
Мета: за допомогою завдань і вправ сприяти розвитку мовних навичок граючись на кухні.
Завдання: розвиток мовлення, спілкування з дитиною за допомогою різних «дидактичних» матеріалів на кухні.
Всі ігри розділила на групи
Ігри на розвиток артикуляції і дрібної моторики,
Вправи для розвитку мовленнєвого дихання,
Ігри для розвиватку дрібної моторики;
ігри на розвиток звукового сприйняття та слухової уваги,
ігри на збагачення словникового запасу,
ігри на розвиток граматичної будови мови.
Рекомендаціі щодо виконання артикуляційної гімнастики для дітей
Артикуляційні вправи повинні проводитися щодня протягом 5 хв, щоб у дітей закріплювалися навички артикуляції. Кожну вправу дитина повинна повторювати 5-7 разів. В кінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату повинні повернутися в початкове положення. Статичні вправи виконуються по 10-15 секунд (утримання артикуляційної пози в одному положенні). Під час роботи перед дзеркалом потрібно стежити за тим, щоб у дитини працювали тільки ті м'язи, які тренуються в даній вправі. Шия і плечі повинні бути не напруженими.
«Смачні та цікаві артикуляційні вправи»
• Попросіть дитину облизати тарілку зі сметаною «Як щеня»
• злизувати морозиво з тарілки
Вправа «Млинець» - покласти широкий язик на нижню губу і утримувати його потім подмухати посередині язика (постудимо гарячий млинець)
Вправа «Бублик» - округлити губи як бублик.
Вправа «Цукерка» - пружним язичком впрати в щічки.
Вправа «Іриска» - цмокати кінчиком язика.
Вправа «Наліпимо варенички» - пальчиками захопити обидві губи і ніби зліплювати
вареники робити самомасаж.
Вправа «Місимо тісто»А ми тісто замісили
І вареничок зробили.
Усміхнутися, торкаючись язиком губ, промовляючи: «Пя-пя-пя-пя…»
Вправа «Чашечка» Загорнути краї язика —
Вийшла чашечка. Чудова яка!
Відкрити рота, покласти широкий язик на розслаблену нижню губу, Згорнути бокові краї язика у формі чашки. Утримувати протягом 5-10 с.
Вправа «Смачне варення» Ми варення скуштували,
Потім губи облизали.
Повільно облизати верхню губу, роблячи рухи зверху вниз, потім — колові рухи. Рахунок 1-2)
Вправа «Грибочок» Ось грибочок-сироїжка,
Вгорі — шляпка, знизу — ніжка.
Відкрити рота, присмоктати до піднебіння широкий язик, краї язика мають притулятися до верхніх зубів. Утримувати протягом 5-1 Ос.
Використовуючи печиво «соломка» та цукерки «Чупа-чупс» можна урізноманітнити вправи та більше зацікавити дитину до виконання артикуляційних вправ.
«Вправи для розвитку мовленнєвого дихання»
Шторм в склянці
Дуття на воду, на предмети на долоньці
Настільний хокей (використовуючи кришечки від пляшок і соломку для коктейлю, задути шайбу з кришечки в імпровізовані ворітця)
Ігри на розвиток дрібної моторики.
Звичайно ж, багато мам знають про користь розвитку дрібної моторики рук для розвитку мовних навичок і дозволяють своїм малюкам пограти на кухні з крупами:
• -крупу можна перебирати,
• - пересипати з однієї ємності в іншу за допомогою ложки або просто так,
• - малювати пальчиками на розсипаної манці на плоскому підносі,
• - робити аплікації крупою на пластиліні,
• -шукати заховані в крупі дрібні іграшки,
• -проштовхувати горошини або квасолю в вузьке горлечко пляшки, нанизувати макарони на шнурок і т. д. і
Ігри з тістом.
Одна з найулюбленіших ігор малюків. Варіантів безліч : розкачувати, вирізати формами фігурки, скачувати в грудочки і т.д.
Магніти та наклейки на холодильнику.
Існує сила-силенна магнітів, які можуть зацікавити малюка. Тварини, овочі і фрукти, квіточки, літачки чи машинки і безліч інших . Ними можна водити по холодильнику, розігрувати казки
З простих кулінарних дій із задоволенням освоюється чистка яєць, розкладання сиру або ковбаси на хліб і створення бутербродів.
<