Статистика сайту

19 бер. 2021 р.

Консультація

«Кулінарна» математика для батьків та їхніх дітей»

(в/м№11,2011)

Чи доводилося вам спостерігати за проце­сом приготування страви з ... піску, камінців, травинок, листочків, квіточок? Такі кулінар­ні вправляння характерні як для дівчаток, так і для хлопчиків з раннього віку. Можливо, ви і самі можете пригадати ті неповторні відчуття таїни куховаріння, коли у дитинстві, розмішу­ючи в іграшковій каструльці суп із кульбабок, міркували: скільки ж солі треба покласти. Хіба ви забули своє дитяче бажання бути разом із мамою на справжній кухні і занурити руки у борошно чи манну крупу, порізати огірок чи просто зазирнути у каструльку? Добре, якщо мама дозволяла бути поруч і навіть доруча­ла щось зробити. А якщо казала: «Іди. Це не дитяча справа. Ти ще малий», — як не хотіло­ся йти!

Саме тут вони можуть набути і закрі­пити свої знання та вміння. Залучення малюка до приготування їжі може бути ще одним ціка­вим засобом математичного розвитку.

  Темою розмови на кухні можуть стати продукти харчування, кухонне приладдя та столові прибори. Описуючи той чи той про­дукт, використовуйте математичні терміни:

  • огірок — зелений, довгий, хрумтливий;

  • яблуко кругле, солодке, запашне;

  • картоплина велика, кругла;

картоплі багато, а моркви мало.

Заохочуйте малюка до обговорення того, який на вигляд кожний продукт, який його смак і запах, а також тих відчуттів, що пов'язані з ним. Пропонуйте скуштувати різні продукти — сирі чи варені (тушковані, смажені). Наголошуйте на математичних термінах: візьми половинку абрикоса, поглянь, у вишні один камінець, а у яблука багато зерняток; ця цибулина велика, а ти візьми маленьку.

Можна проводити з дитиною різні експерименти, зокрема визначити:

•     Які продукти хрумтять, коли ми їх їмо? (Яблуко, огірок.)

•     Які продукти нібито тануть у роті? (Кавун, диня.)

•     Які тануть? (Шоколад, морозиво.)

А можна запропонувати їй:

•     знайти подібність та відмінності між різними продуктами;

•     з'ясувати, чи відрізняються за формою морквина та картоплина;

•     порівняти, чи схожі за формою цибулина і буряк;

•     визначити, на яку геометричну фігуру (круг, прямокутник, квадрат, трикутник) схожі певні овочі, фрукти. Яких геометричних фігур більше на столі під час вечері?

Залучайте дітей до групування продуктів:

•     овочі — для супу, борщу, інших страв;

•     фрукти та ягоди — для компоту, киселю тощо.

У кулінарній діяльності дитина непомітно засвоює відношення числа і цифри, збереження кількості і величини, найпростіші алгоритми. Базисні поняття математики «величина — відношення — число» на практичному рівні входять у життя дошкільників.

А ще — «кулінарна» математика збагачує зміст спілкування у групі, сприяє творчій взаємодії між дітьми.