Дитина в сенсорно – пізнавальному просторі
10 бер. 2017 р.
Дитина в сенсорно – пізнавальному просторі
Сенсорний розвиток- це розвиток її відчуттів і сприймань, формування уявлень про зовнішні властивості предметів: форму, колір, розмір, положення у просторі тощо. Сенсорне виховання дітей третього року життя здійснюється, як правило, у дидактичних іграх і вправах, під час яких діти ознайомлюються з геометричними фігурами, аналізують форму, колір, розмір, властивості матеріалів. Ранній вік – найсприятливіший час для сенсорного виховання, без якого неможливе формування розумових здібностей дитини. Для сприйняття навколишньої дійсності важливу роль відіграють аналізатори. Тому ми , дорослі, повинні створювати всі умови для їх вдосконалення та розвитку. На мою думку, сучасне предметно – ігрове середовище виступає основним засобом сенсорних здібностей малюків. З цією метою я намагалась в групі створити просторово – розвивальне середовище, обладнала зону сенсорного розвитку. В зоні сенсорно – пізнавльного розвитку знаходяться:
1.Іграшки для нанизування, що мають наскрізний отвір, призначені для нанизування на стрижень або мотузку, геометрики (пірамідки різного розміру, з різних матеріалів: дерева, пластмаси, різні шнурівки, намистинки, кульки зі старих тренажерів, лабіринти з просовуванням.)
2.Різні рамки, втулки, які допомагають малюкам підібрати той чи інший предмет, який відповідає відведеному місцю.(Коли малюк грає в цю гру він вивчає форму, розмір, колір, розвиває логічне мислення).
3.Сортери – суть яких полягає в тому, що дитина повинна взяти той чи інший об’ єкт(Н – д геометричну фігуру) помістити його у відповідне місце, а об’ єкти завжди бувають різного кольору, тому малюки вивчають не тільки об’ єми і об’ єкти, а й кольори.
4.Великі мозаїки, які дають змогу розвивати мілку моторику рук, фантазію, мислення під час викладання візерунків.
5.Також обладнано спеціальне місце для ігор з піском і водою, які також позитивно впливають на розвиток дрібної моторики – це столик, у якому є отвір для ємкості з водою і піском, відерця, пасочки, лопатки, ситечка, грабельки, іграшки, що плавають і тонуть, коробки з різними запахами, сипучими наповнювачами.
6.Природній матеріал (камінчики, пір’ ячко, мушлі, шишки, жолуді, каштани, різного виду насіння).
7.Ігри з прищіпками та кришечками від пляшок різного розміру та кольору з надрукованими картинками, на які треба викласти певного кольору і розміру кришки. Геометричні фігури з м ‘яких серветок, м’ які пазли, кубики. Будиночок для розвитку тактильних відчуттів.
Поповнюю підбірки дидактичного матеріалу, посібників, які сприяють всебічному розвитку малюків: багато ігор виготовлено власноруч («Посади метелика на квітку», «Підбери стрічку до кульки», «Заховай зайчика», «Знайди пару рукавичці», «Прикрась ялинку», «Який листочок загубився», «підбери колеса до машини» та інші).
Проводячи заняття, звертаю увагу на розсаджування дітей так, щоб їм було зручно користуватись матеріалом, щоб діти могли вільно пересуватись по груповій кімнаті, щоб матеріали гри були на кожну дитину окремо(ну хоча б на двох), щоб діти могли самостійно діставати предмети, діяти з ними, показувати, називати їх. Для дітей раннього віку сенсорні ігри мають велике значення для розвитку дрібної моторики рук. Адже малюк з добре розвиненою моторикою рук має добре сформовану мову. Тому часто використовую сенсорні ігри та пальчикові вправи з малюками на різних заняттях та під час ігрової діяльності. Пізнання навколишнього світу дітьми третього року життя найефективніше здійснюється завдяки сенсорним заняттям у формі дидактичної гри. Ставлю перед дітьми завдання у ігровій формі. Протягом усього заняття дотримуюсь певного сюжету. Вчу малюків діяти відповідно до вказівки та поставленої задачі. Заняття проводжу з підгрупою малюків або індивідуально. Під час проведення дидактичної гри з сенсорного розвитку дію за такими етапами:
1 Демонструю дитині матеріали до гри.
2 Виконую завдання сама з чітким поясненням.
3 Далі пропоную малюкові виконати завдання самостійно.
4 Допомагаю дітям, направляю руку, якщо є потреба.
5 Виконую завдання разом з дитиною, повторюємо декілька разів самостійно.
Отже, підводячи підсумок свого виступу, хочу наголосити, що найбільш ефективна реалізація сенсорного виховання в ранньому віці та формування сенсорних еталонів можлива за умови насичення предметно – розвивального оточуючого середовища дитини ігровими засобами та використання різноманітних дидактичних ігор та вправ.
Підготувала вихователь - Парахонько І.М.