Школа для «чомучок»
12 лют. 2017 р.
Школа для «чомучок»
Надзвичайно зайнятим батькам нерідко здається, що безглузді дитячі запитання — лише спосіб потягнути дорогоцінний час. Однак уміння ставити запитання і вислуховувати отримані відповіді — не менш важлива складова успішного навчання, ніж акуратний почерк або знання найпростіших математичних операцій. Більше того, саме вчасно поставлене запитання свідчить про зрілість дитини, її готовність до навчання!
— Мам, а мені яким олівчиком писака ти: великим чи маленьким?.. А можна Мишко разом зі мною рахувати буде?.. А чому на цій сторінці картинка є, а на цій немає?.. А чому ось тут дрібними літерами написано, а тут крупними?.. А скільки ми ще навчатися будемо?..
- Та годі вже запитувати дурниці! — Не витримує остаточно роздратована мама.
- Ти вчитися будеш чи базікати?
Звичайно під час розв’язання певного навчального завдання в дошкільному закладі чи вдома діти шостого року життя зазвичай «звалюють» на голову педагогів чи батьків купу запитань, серед яких далеко не всі мають безпосереднє відношення до завдання, яке вони розв'язують. Адже маленькі «чомучки» поки ще просто не в змозі відокремити головне від другорядного. Різко обсмикнувши дитину (мовляв, твоя справа — мовчати і слухатися!), ми досягнемо лише того, що вона міцно засвоїть: ставити запитання соромно, шкідливо, а то й небезпечно. А це, своєю чергою, може призвести до того, що з активного і допитливого учасника пізнавальної діяльності майбутній першокласник перетвориться на механічного виконавця не цілком зрозумілих, а значить, абсолютно непотрібних для нього завдань.
Часто, коли йдеться про вміння, необхідні для успішного навчання, батьки звично відмахуються, мовляв, усього необхідного малюка навчать у дитячому садку або прогімназії, а ми, в ліпшому випадку, допоможемо з домашнім завданням. Однак у тому, що стосується мистецтва ставити запитання, на підготовчі курси особливо розраховувати не доводиться. Та й у першому класі правильно ставити запитання не вчать практично ніколи.
Але ж більшість навчальних негараздів у початкових класах відбувається саме через те, що дитина, не зрозумівши чогось під час пояснення нового матеріалу, не вміє або соромиться запитати про це вчителя. І нерозуміння так і росте з уроку в урок, як сніжна куля, поки не призведе до серйозних навчальних проблем. Тому майбутніх першокласників слід обов'язково навчити виділяти з пояснення незрозумілі моменти і ставити правильні запитання.
Тож кілька порад для педагогів і батьків,
які опікуються підготовкою до школи майбутніх першокласників.
- Обов'язково запитуйте у дитини при опрацюванні нової теми, що, на її думку, в запропонованому завданні найскладніше, що можна було б зрозуміти неправильно
- Уникайте запитання: «Все зрозумів?».
Відповісти на таке запитання дошкільник, найімовірніше, поки що не зможе, а точніше, відповість ствердно. Тому запитання має звучати максимально конкретно: «Ти зрозумів, як дізнатися, яке число більше, а яке менше? Ні? Давай подумаємо, що саме тут незрозуміло і як про це запитати? ».
Давайте майбутнім першокласникам час від часу завдання, свідомо пропустивши якусь важливу деталь. За допомогою навідних питань дайте дитині зрозуміти, що вона знає не все необхідне для його розв'язання: «Як тобі здається, ти можеш розв'язати цю задачу? Ти ні про що не хочеш запитати? Може, тобі потрібно щось уточнити?» тощо. Якщо дитина стверджує, що запитань немає, дайте їй змогу спробувати розв'язати завдання, а потім, аналізуючи результати, допоможіть дитині зрозуміти, за потреби покажіть, де саме слід було поставити запитання, щоб уникнути помилок. ,
Розіграйте проблемні ситуації, організовуючи сюжетно-рольову гру «Школа», які допоможуть майбутньому учню не розгубитися у класі й поставити необхідні запитання вчителю.
Такі ситуації можна розіграти вдома за допомогою ляльок бі-ба-бо або м'яких іграшок.
- Створіть ситуації, які дадуть дитині змогу побути у грі в різних ролях, зокрема:
- у ролі успішного учня, який чітко та по суті формулює свої запитання;
- у ролі учня-недотепи, який не вміє поставити правильне запитання і вислухати відповідь;
- у ролі «всезнайки», який викрикує відповідь, навіть не дослухавши запитання вчителя.
З'ясуйте разом із дитиною, яка модель поведінки вдала, а яка ні.
- Вправляйте дітей у активному використанні таких мовних формул:
- Я не цілком зрозумів ...
- Я хотів би уточнити ...
- Чи можу я запитати ...
- У мене виникло запитання ...
- Чи правильно я розумію ...
- Порадьте мені, будь ласка, ...
Дорослим не слід забувати, що вміння ставити правильні запитання убезпечить майбутнього школяра від багатьох труднощів і негараздів шкільного життя і сприятиме успішному навчанню
Як навчати дітей ставити запитання по суті
Готуючи старших дошкільників до навчання у школі, дуже важливо навчити їх ставити запитання по суті. Для цього потрібно насамперед освоїти кілька нехитрих, але вкрай важливих правил.
- Запасіться часом. Спілкуючись із дитиною, бажано нікуди не поспішати або хоча б мати «про запас» зайві п'ятнадцять — двадцять хвилин.
- Вислуховуйте дитину до кінця. Навіть якщо вам здається, що ви з перших слів зрозуміли, що саме хоче запитати дитина, обов'язково дослухайте її до кінця. По-перше, може виявитися, що вона має на увазі не зовсім те, що вам здалося спочатку, а по-друге, так ви засвідчите значущість дитячого запитання.
З'ясовуйте, про що йдеться. Якщо вам не цілком зрозуміла суть запитання, не відмахуйтеся від нього одразу як від недоречного, а уточніть, що саме цікавить малюка.
- Конкретизуйте запитання дітей. Діти дошкільного віку далеко не завжди здатні чітко сформулювати те, що вони мають на увазі. Тож уточніть формулювання, запропонуйте дитині варіант точнішого і конкретнішого запитання, скажімо: «Ти хочеш знати, навіщо в підручнику використовують літери різної величини?», «Ти не зрозумів, як відрізнити круги від овалів? » тощо.
» Не бійтеся повторюватися. Навіть якщо дошкільник уп'яте ставить одне й те саме запитання, постарайтеся не дратуватися. У п'яти — шестирічних дітей пам'ять ще дуже короткотривала, тому не все у поясненнях дорослого діти здатні запам'ятати з першого разу, особливо коли пояснення стосуються зовсім нових, незвичних для дошкільників сфер діяльності: читання, розв'язання задач тощо. Тож у кожному конкретному випадку за допомогою навідних запитань з'ясовуйте, що саме дитина не розуміє у ваших поясненнях, і знаходьте інший, доступніший для неї варіант відповіді на її запитання.
- Не соромтеся не знати. Якщо ви не знаєте відповіді на запитання, не соромтесь у цьому зізнатися. Запропонуйте дитині разом пошукати відповідь у підручнику, енциклопедії чи інтернеті.
- Правильно ставте запитання самі. Розмовляючи з дитиною, чітко формулюйте власні запитання, використовуйте прийняті в таких випадках мовні формули:
- Я хочу тебе запитати...;
- Скажи, будь ласка,...;
- Мені цікаво...;
- Як ти вважаєш...
- Вислуховуйте дитячі відповіді уважно, не перебиваючи.
Лише уважне і поважливе ставлення дорослих до дитини під час спілкування сприятиме стимулюванню її мовленнєвої активності. Завжди задовольняйте цікавість малюків і заохочуйте їх пізнавальну активність схваленням
Мовленнєва робота з дошкільниками
Інструкція: усі завдання мають лише одну правильну відповідь, тож обведіть кружечком той варіант відповіді, який вважаєте правильним
- Провідною формою роботи з дошкільниками з розвитку мовлення є:
а) дидактична гра;
б) заняття;
в) бесіда.
- Мовленнєва компетенція — це:
а) інтегроване вміння адекватно і доречно спілкуватися рідною мовою в різних життєвих ситуаціях, розповідати, пояснювати, розмірковувати, оцінювати;
б) вміння ініціювати спілкування, культура, мовленнєвої комунікації;
в) вміння підтримувати розпочату розмову в різних ситуаціях спілкування.
- Комунікативна компетенція — це:
а) вміння відповідати на запитання і звертатися
із запитаннями;
б) комплексне застосування мовних і немовних засобів з метою комунікації;
в) вміння вільно, невимушено вступати в розмову, будувати запропонований діалог відповідно до теми.
- Мовленнєва компетенція передбачає сформованість:
а) навичок дотримання норм та етикету спілкування у грі та інших видах діяльності;
б) вміння цілісно відтворювати зміст поетичних та прозових творів;
в) фонетичної, лексичної, граматичної, діалогічної, монологічної компетенцій.
- Сформованість усіх видів мовленнєвої компетенції передбачає:
а) комунікативна компетенція;
б) граматична компетенція;
в) лексична компетенція.
- За спрямованістю мовленнєві заняття можуть бути:
а) індивідуальні та індивідуально-групові;
б) фронтальні; ?
в) тематичні і комплексні.
- Повноцінний розвиток діалогічного мовлення відбувається за умов:
а) спілкування дорослого з дитиною;
б)створення активного мовленнєвого середовища в кількох системах: «дитина — дитина», «дитина — дорослий», «дитина — одноліток»;
в) створення розвивального середовища в дошкільному закладі і вдома.
- Вміння дітей узгоджувати слова
у словосполученнях і реченнях згідно з мовними нормами свідчить про сформованість:
а) лексичної компетенції;
б) комунікативної компетенції;
в) граматичної компетенції.
- Які з-поміж наведених методів
і прийомів розвитку мовлення дітей є інноваційними:
а) ігрові мовленнєві вправи;
б) бесіда за змістом картини;
в) полілог.
- Індивідуальну мовленнєву роботу з дошкільниками поза межами організованого навчання проводять із метою:
а) закріплення мовленнєвих умінь і навичок, яких діти набули на заняттях;
б) поглибленого вивчення окремих питань;
в) виявлення мовленнєво-творчих здібностей дітей