Статистика сайту

23 груд. 2019 р.

 

Підготувала: Холодович Інна Анатоліївна – вчитель - логопед ЗДО №24 «Гвоздичка» м. Первомайськ, Миколаївської обл.

 

Заняття логопедичного напрямку  «В гостях у бабусі і дідуся»

 

Автоматизація звуків [Ш] і [Ж] в словах, фразах, реченнях, міні-віршах.

 

Мета:  Автоматизувати звуки [Ш] і [Ж] в словах, фразах, реченнях, міні-віршах.

Закріплювати правильну виразну вимову шиплячих звуків їх розрізнення на слух.

Завдання: Розвиток і вдосконалення артикуляційної , пальчикової (дрібної) моторики, координації мовлення з рухом, орієнтування в просторі, мовного дихання.

Розвиток звукового і складового аналізу і синтезу.(визначення місця звуку в слові і визначення кількості складів в слові)

Порівняння звуків за акустичними і артикуляційними ознаками. Формування вміння давати характеристику звуку за артикуляційними  і акустичними ознаками.

Удосконалення фонематичного сприйняття і слуху. Вчити розрізняти на слух і чітко вимовляти подібні за артикуляцією і звучанням приголосні  звуки [Ш] і [Ж].

Удосконалення зв’язного мовлення дітей, розвиток кмітливості.

Заохочення уміння відповідати на питання повним реченням.

Розвиток психічних процесів: сприйняття, уваги, пам’яті, мислення.

Робота над інтонаційною виразністю мовлення, темпом і ритмом.

Виховання  інтересу до ігор зі звуками і словами.

Розвиток уміння працювати в колективі та індивідуально. Виховання шанобливого ставлення  один до одного.

Обладнання: ляльки – торохтійки(дід, баба, внучка); іграшкові домашні тваринки і птиця; індивідуальні дзеркала;площинні  замки і ключі,  бутафорна ялинка  і площинні новорічні іграшки; площинні  подарунки і картки; торбиночки з сушкою;  картки з ниточками (віник і бджілка);   годинник з картинками;  кукурудза в качанах, картина «Що переплутав художник»,  набір картинок  із звуками [Ш] і [Ж].

Хід

Організаційний момент:

Добрий день малята –

Хлопчики й дівчата

Поверніться до гостей

Привітайтесь «Добрий день»

Добрий день  у добрий час

Раді бачити всіх вас.

Щиро ми гостей вітаємо

І здоров’я побажаємо!

 Ну а ми малята, заняття починаємо.

 

 Логопед : - Сьогодні ми поїдемо у село до бабусі  Шури і дідуся Жені. А щоб швидше дістатися до села трішки почаруємо. Закриємо очі і покрутимось на місці.

Покрутились,покрутились

І в селі ми опинились. (Звук  металофона)

 А ось і дідусь Женя і бабуся Шура нас зустрічають – вітаються (іграшки торохтійки видають звуки). А зараз давайте закриєте оченята і попробуєте відгадати хто зараз «говорить» бабуся  чи дідусь (Іграшки  по черзі видають звуки,  а діти вгадують. Вводиться ще одна лялька – торохтійка як сюрпризний  момент - внучка Маша.)

А зараз, давайте сядемо за столик гарненько,

Спинки розправимо рівненько,

Звуки в кімнату покличемо,

Як вимовляти їх вивчимо.

А щоб краще вимовляти,

Зарядку ротиком зробимо старанно

І стане язичок слухняним

 

Артикуляційна гімнастика «У бабусі й дідуся».

Товсті онуки приїхали в гості (надуваємо щоки),

З ними худі – лиш шкіра та кості (втягуємо щоки) .

Бабуся й дідусь усім усміхнулись (губи в широкій посмішці, видно верхні та нижні зуби),

Поцілувати всіх потягнулись (губи тягнуться вперед) .

Вранці прокинулись – в посмішку губи (знову широка посмішка) .

Чистили ми свої верхнії зуби (широкий язик за верхніми зубами) .

Справа наліво, ззовні й  всередині (відповідні рухи широким язиком) .

Не забуваємо про  нижні спереді  (повторення рухів в положенні за нижніми зубами).

Губи зімкнемо ми й рот  прополощемо (почергове роздування щік – губи не пропускають повітря),

І самоваром пихтімо щомочі ми(одночасне роздування обох щік з наступним випусканням повітря через губи) .

Блюдця поставимо – положать млинці нам (широкий язик лежить на нижній губі) .

Дмухнемо на млинчик – не в щоки, не мимо (подмухати на широкий язик) .

Млин завернемо, прикусимо, жуємо ми(жуємо широкий язик, потім кусаємо його, завернув за нижні зубки).

Млинчик с варенням – дуже смачне воно(облизуємо широким язиком верхню губку) .

Чашки поставимо, щоб чаю налили (широкий язик загинаємо нагору чашечкою) .

На чашку подмухали – чай остудили (подмухати с «чашечки» нагору) .

Чаю попили – ніхто не ображений («чашечка» рухається вперед - назад) .

Смачний був сніданок – ми «дякуємо» скажемо (кінчик язика облизує губи по кругу).

 

 У бабусі й дідуся в господарстві  багато домашніх тварин, давайте попробуємо показати ротиком  і пальчиками які ж тваринки є  в господарстві.

Кошеняті молочко в блюдечко налите,

З апетитом п’є воно скоро буде сите,  (киця хлепче молочко)

А тепер наш язик забелькоче як індик, (бл-бл-бл-бл)

Ще качок бабуся має ось так вони промовляють(тя-тя-тя,прикушують кінчик язика)

І коника дідусь має ось так коник той скакає (клацати язичком)

І корову й козу мають ось так вони промовляють(му- ме,му-ме, тягнуть губки і показують одночасно пальчиками ріжки кози-вказівний і середній, та ріжки корови вказівний та мізинчик).

Вправа для дихання.

Наша бабуся славна господиня,

Вона добре подбала про зиму.

Насушила  влітку різних трав і сушки.

- А давайте ми понюхаємо що ж вона заготувала. Робимо глибокий вдих носиком, а видих ротиком. (діти нюхають торбиночки з різними травами і сушкою)

 

Повідомлення теми і мети заняття

Сьогодні ми з вами продовжуємо чітко вимовляти звуки [Ш] і [Ж] та розрізняти їх.

 

Порівняння правильної артикуляції звуків [Ш] і [Ж]

 Давайте ми пригадаємо як ми вимовляємо звук [Ш]

  • Губи трохи витягнуті вперед;
  • Зуби злегка розкриті;
  • Широкий кінчик язика піднімається вгору до твердого піднебіння, утворюючи з ним щілину,через яку з ротика виходить тепле повітря;
  • Бічні краї язичка притиснуті до верхніх кутніх зубів;
  • Голосові зв’язки  не вібрують.

 А тепер як вимовляємо звук [Ж]

  • Язичок знаходиться в такому ж положенні як при вимові звука [Ш] тільки вібрують голосові зв’язки.

 

Ізольована вимова звуків  

- Малята бабуся  Шура дуже любить чистоту, завжди замітає віником. А  який звук ми чуємо коли замітає  віник? (Ш-Ш-Ш-Ш).

- В дідуся є пасіка. Як  дзижчить бджілка?   (Ж-Ж-Ж-Ж).

 Гра з картинками до яких прикріплені ниточки, діти тягнуть за ниточку і відтворюють звук який чути коли замітає віник - Ш-Ш-Ш-Ш,

коли дзижчить бджілка   - Ж-Ж-Ж-Ж

 

 Розвиток фонематичних процесів  (Виділення звука на слух)

 - Я прочитаю вам віршики, а ви уважно слухайте який звук найчастіше ви чуєте

Шматочок сальця шукає мишка,

У нашій шафі шарудить .

Як шугоне на мишку кішка!

А мишка шусть у шпарку вмить.      (звук Ш)

 

У болоті край села,

Жаба жадібна жила

Жерла жваво комарів

І жахалась журавлів.   (звук Ж)

 

 - Малята, а яке незабаром свято? (Новий рік)

- Бабуся і дідусь просять щоб ми допомогли прикрасити  ялинку до свята.

Тільки на ялинку ми будемо чіпляти іграшки  на яких зображені картинки у назві яких є звуки [Ш] і [Ж]. Гра «Прикрасимо ялинку» (Виділення звука в слові)

 

- Малята, бабуся Шура  і дідусь Женя  ходили в магазин і купили багато різних речей,склали їх в один пакет і просять допомогти розібрати де чиї речі.

 Гра «Хто що купив?» ( Розрізнення звуків у словах)

 

 - А ще бабуся й дідусь готують подарунки до свята, але не знають в яку коробку який подарунок покласти . Гра на визначення місця звуку в слові « Що подарувати?». (картки

: шоколад,  книжка,  туш)

 

Гра на розвиток визначення кількості складів в слові «Підбери ключ до замка»

- Малята у бабусі і дідуся в селі багато різних будівель і вони їх всі закривають на замки.  І в них трапилась біда вони закрили замки, а забули яким ключем який замок відкрити. Нам потрібно допомогти підібрати ключі до замків.  (На замочках зображені картинки, назву яких потрібно поділити на склади і підібрати ключик. Скільки складів -  скільки зубчиків  на ключику.)

 

- Малята бабуся і дідусь тримають  багато домашніх тварин і птиці  ану підійдемо подивимось і назвемо хто ж тут у них є на подвір’ї  (кури, гуси, індики, качки, кози, корови, свині, собака, кішка, мишка)  А що вони люблять їсти ?

- Бабуся просить нас допомогти налущити кукурудзи для своєї птиці.

Вправа на розвиток дрібної моторики «Потеребимо  кукурудзу»

 

Фізкультхвилинка  «Два веселих гуся»

 

    - У бабусі й дідуся є годинник який показує не години, а картинки, давайте його розглянемо Гра на диференціацію звуків у словах «Дивний годинник»

 

Вправа  на розвиток кмітливості і зв’язного мовлення «Що переплутав художник?» Діти розглядають картину і говорять що не так .

 

- Малята бабуся і дідусь  дуже люблять коли онуки розповідають віршики , а ви знаєте віршики? (діти розповідають вірші із звуками [Ш] і [Ж])

 

Вибіг Гришка на доріжку,

На доріжці лежить кішка,

Взяв з доріжки Гришка кішку,

Хай шукає кішка мишку.

 

 

Наша  Женя по сніжку

Біжить у білім кожушку

І не видно, де сніжок,

А де білий кожушок.

 

Я читаю книжку

Про кота і мишку

А котик і мишка

Сміються під ліжком.

 

Мама їжачиха.

Лагідна і тиха.

Яблучка сушила

Їжачка хвалила.

 

   - А давайте ще покажемо дідусю й бабусі як ми вміємо добирати риму.

Поглядає хитро кішка

Не втече маленька …. (мишка)

Гриби збирають на голки

Колючі сірі …..(їжаки)

В зошиті поставив крапку

Вдягнув на голову я … (шапку)

До вечері хліб наріж,

Ось візьми гостренький …. (ніж)

Хустинкою витер носик

Збираю я гриби у ….(кошик)

У їдальні смачну й свіжу

Нам готують щодня….  ( їжу)

 

 Підсумок заняття  Ось і прийшов час нам прощатися з дідусем і бабусею. Ми їм багато допомогли і вони нам дуже вдячні.

 

А давайте пригадаємо що ж ми допомагали робити дідусю і бабусі?

А що вам найбільше сподобалося робити?

А як звати бабусю і дідуся?

Які звуки ми найчастіше промовляли на занятті?

Ви дуже добре працювали, допомагали і за це бабуся приготувала вам пригощення.