Заняття логопедичного напрямку «В гостях у бабусі і дідуся»
23 груд. 2019 р.
Підготувала: Холодович Інна Анатоліївна – вчитель - логопед ЗДО №24 «Гвоздичка» м. Первомайськ, Миколаївської обл.
Заняття логопедичного напрямку «В гостях у бабусі і дідуся»
Автоматизація звуків [Ш] і [Ж] в словах, фразах, реченнях, міні-віршах.
Мета: Автоматизувати звуки [Ш] і [Ж] в словах, фразах, реченнях, міні-віршах.
Закріплювати правильну виразну вимову шиплячих звуків їх розрізнення на слух.
Завдання: Розвиток і вдосконалення артикуляційної , пальчикової (дрібної) моторики, координації мовлення з рухом, орієнтування в просторі, мовного дихання.
Розвиток звукового і складового аналізу і синтезу.(визначення місця звуку в слові і визначення кількості складів в слові)
Порівняння звуків за акустичними і артикуляційними ознаками. Формування вміння давати характеристику звуку за артикуляційними і акустичними ознаками.
Удосконалення фонематичного сприйняття і слуху. Вчити розрізняти на слух і чітко вимовляти подібні за артикуляцією і звучанням приголосні звуки [Ш] і [Ж].
Удосконалення зв’язного мовлення дітей, розвиток кмітливості.
Заохочення уміння відповідати на питання повним реченням.
Розвиток психічних процесів: сприйняття, уваги, пам’яті, мислення.
Робота над інтонаційною виразністю мовлення, темпом і ритмом.
Виховання інтересу до ігор зі звуками і словами.
Розвиток уміння працювати в колективі та індивідуально. Виховання шанобливого ставлення один до одного.
Обладнання: ляльки – торохтійки(дід, баба, внучка); іграшкові домашні тваринки і птиця; індивідуальні дзеркала;площинні замки і ключі, бутафорна ялинка і площинні новорічні іграшки; площинні подарунки і картки; торбиночки з сушкою; картки з ниточками (віник і бджілка); годинник з картинками; кукурудза в качанах, картина «Що переплутав художник», набір картинок із звуками [Ш] і [Ж].
Хід
Організаційний момент:
Добрий день малята –
Хлопчики й дівчата
Поверніться до гостей
Привітайтесь «Добрий день»
Добрий день у добрий час
Раді бачити всіх вас.
Щиро ми гостей вітаємо
І здоров’я побажаємо!
Ну а ми малята, заняття починаємо.
Логопед : - Сьогодні ми поїдемо у село до бабусі Шури і дідуся Жені. А щоб швидше дістатися до села трішки почаруємо. Закриємо очі і покрутимось на місці.
Покрутились,покрутились
І в селі ми опинились. (Звук металофона)
А ось і дідусь Женя і бабуся Шура нас зустрічають – вітаються (іграшки торохтійки видають звуки). А зараз давайте закриєте оченята і попробуєте відгадати хто зараз «говорить» бабуся чи дідусь (Іграшки по черзі видають звуки, а діти вгадують. Вводиться ще одна лялька – торохтійка як сюрпризний момент - внучка Маша.)
А зараз, давайте сядемо за столик гарненько,
Спинки розправимо рівненько,
Звуки в кімнату покличемо,
Як вимовляти їх вивчимо.
А щоб краще вимовляти,
Зарядку ротиком зробимо старанно
І стане язичок слухняним
Артикуляційна гімнастика «У бабусі й дідуся».
Товсті онуки приїхали в гості (надуваємо щоки),
З ними худі – лиш шкіра та кості (втягуємо щоки) .
Бабуся й дідусь усім усміхнулись (губи в широкій посмішці, видно верхні та нижні зуби),
Поцілувати всіх потягнулись (губи тягнуться вперед) .
Вранці прокинулись – в посмішку губи (знову широка посмішка) .
Чистили ми свої верхнії зуби (широкий язик за верхніми зубами) .
Справа наліво, ззовні й всередині (відповідні рухи широким язиком) .
Не забуваємо про нижні спереді (повторення рухів в положенні за нижніми зубами).
Губи зімкнемо ми й рот прополощемо (почергове роздування щік – губи не пропускають повітря),
І самоваром пихтімо щомочі ми(одночасне роздування обох щік з наступним випусканням повітря через губи) .
Блюдця поставимо – положать млинці нам (широкий язик лежить на нижній губі) .
Дмухнемо на млинчик – не в щоки, не мимо (подмухати на широкий язик) .
Млин завернемо, прикусимо, жуємо ми(жуємо широкий язик, потім кусаємо його, завернув за нижні зубки).
Млинчик с варенням – дуже смачне воно(облизуємо широким язиком верхню губку) .
Чашки поставимо, щоб чаю налили (широкий язик загинаємо нагору чашечкою) .
На чашку подмухали – чай остудили (подмухати с «чашечки» нагору) .
Чаю попили – ніхто не ображений («чашечка» рухається вперед - назад) .
Смачний був сніданок – ми «дякуємо» скажемо (кінчик язика облизує губи по кругу).
У бабусі й дідуся в господарстві багато домашніх тварин, давайте попробуємо показати ротиком і пальчиками які ж тваринки є в господарстві.
Кошеняті молочко в блюдечко налите,
З апетитом п’є воно скоро буде сите, (киця хлепче молочко)
А тепер наш язик забелькоче як індик, (бл-бл-бл-бл)
Ще качок бабуся має ось так вони промовляють(тя-тя-тя,прикушують кінчик язика)
І коника дідусь має ось так коник той скакає (клацати язичком)
І корову й козу мають ось так вони промовляють(му- ме,му-ме, тягнуть губки і показують одночасно пальчиками ріжки кози-вказівний і середній, та ріжки корови вказівний та мізинчик).
Вправа для дихання.
Наша бабуся славна господиня,
Вона добре подбала про зиму.
Насушила влітку різних трав і сушки.
- А давайте ми понюхаємо що ж вона заготувала. Робимо глибокий вдих носиком, а видих ротиком. (діти нюхають торбиночки з різними травами і сушкою)
Повідомлення теми і мети заняття
Сьогодні ми з вами продовжуємо чітко вимовляти звуки [Ш] і [Ж] та розрізняти їх.
Порівняння правильної артикуляції звуків [Ш] і [Ж]
Давайте ми пригадаємо як ми вимовляємо звук [Ш]
- Губи трохи витягнуті вперед;
- Зуби злегка розкриті;
- Широкий кінчик язика піднімається вгору до твердого піднебіння, утворюючи з ним щілину,через яку з ротика виходить тепле повітря;
- Бічні краї язичка притиснуті до верхніх кутніх зубів;
- Голосові зв’язки не вібрують.
А тепер як вимовляємо звук [Ж]
- Язичок знаходиться в такому ж положенні як при вимові звука [Ш] тільки вібрують голосові зв’язки.
Ізольована вимова звуків
- Малята бабуся Шура дуже любить чистоту, завжди замітає віником. А який звук ми чуємо коли замітає віник? (Ш-Ш-Ш-Ш).
- В дідуся є пасіка. Як дзижчить бджілка? (Ж-Ж-Ж-Ж).
Гра з картинками до яких прикріплені ниточки, діти тягнуть за ниточку і відтворюють звук який чути коли замітає віник - Ш-Ш-Ш-Ш,
коли дзижчить бджілка - Ж-Ж-Ж-Ж
Розвиток фонематичних процесів (Виділення звука на слух)
- Я прочитаю вам віршики, а ви уважно слухайте який звук найчастіше ви чуєте
Шматочок сальця шукає мишка,
У нашій шафі шарудить .
Як шугоне на мишку кішка!
А мишка шусть у шпарку вмить. (звук Ш)
У болоті край села,
Жаба жадібна жила
Жерла жваво комарів
І жахалась журавлів. (звук Ж)
- Малята, а яке незабаром свято? (Новий рік)
- Бабуся і дідусь просять щоб ми допомогли прикрасити ялинку до свята.
Тільки на ялинку ми будемо чіпляти іграшки на яких зображені картинки у назві яких є звуки [Ш] і [Ж]. Гра «Прикрасимо ялинку» (Виділення звука в слові)
- Малята, бабуся Шура і дідусь Женя ходили в магазин і купили багато різних речей,склали їх в один пакет і просять допомогти розібрати де чиї речі.
Гра «Хто що купив?» ( Розрізнення звуків у словах)
- А ще бабуся й дідусь готують подарунки до свята, але не знають в яку коробку який подарунок покласти . Гра на визначення місця звуку в слові « Що подарувати?». (картки
: шоколад, книжка, туш)
Гра на розвиток визначення кількості складів в слові «Підбери ключ до замка»
- Малята у бабусі і дідуся в селі багато різних будівель і вони їх всі закривають на замки. І в них трапилась біда вони закрили замки, а забули яким ключем який замок відкрити. Нам потрібно допомогти підібрати ключі до замків. (На замочках зображені картинки, назву яких потрібно поділити на склади і підібрати ключик. Скільки складів - скільки зубчиків на ключику.)
- Малята бабуся і дідусь тримають багато домашніх тварин і птиці ану підійдемо подивимось і назвемо хто ж тут у них є на подвір’ї (кури, гуси, індики, качки, кози, корови, свині, собака, кішка, мишка) А що вони люблять їсти ?
- Бабуся просить нас допомогти налущити кукурудзи для своєї птиці.
Вправа на розвиток дрібної моторики «Потеребимо кукурудзу»
Фізкультхвилинка «Два веселих гуся»
- У бабусі й дідуся є годинник який показує не години, а картинки, давайте його розглянемо Гра на диференціацію звуків у словах «Дивний годинник»
Вправа на розвиток кмітливості і зв’язного мовлення «Що переплутав художник?» Діти розглядають картину і говорять що не так .
- Малята бабуся і дідусь дуже люблять коли онуки розповідають віршики , а ви знаєте віршики? (діти розповідають вірші із звуками [Ш] і [Ж])
Вибіг Гришка на доріжку,
На доріжці лежить кішка,
Взяв з доріжки Гришка кішку,
Хай шукає кішка мишку.
Наша Женя по сніжку
Біжить у білім кожушку
І не видно, де сніжок,
А де білий кожушок.
Я читаю книжку
Про кота і мишку
А котик і мишка
Сміються під ліжком.
Мама їжачиха.
Лагідна і тиха.
Яблучка сушила
Їжачка хвалила.
- А давайте ще покажемо дідусю й бабусі як ми вміємо добирати риму.
Поглядає хитро кішка
Не втече маленька …. (мишка)
Гриби збирають на голки
Колючі сірі …..(їжаки)
В зошиті поставив крапку
Вдягнув на голову я … (шапку)
До вечері хліб наріж,
Ось візьми гостренький …. (ніж)
Хустинкою витер носик
Збираю я гриби у ….(кошик)
У їдальні смачну й свіжу
Нам готують щодня…. ( їжу)
Підсумок заняття Ось і прийшов час нам прощатися з дідусем і бабусею. Ми їм багато допомогли і вони нам дуже вдячні.
А давайте пригадаємо що ж ми допомагали робити дідусю і бабусі?
А що вам найбільше сподобалося робити?
А як звати бабусю і дідуся?
Які звуки ми найчастіше промовляли на занятті?
Ви дуже добре працювали, допомагали і за це бабуся приготувала вам пригощення.