Статистика сайту

6 лист. 2019 р.

Як «Шість капелюхів»  допоможуть зрозуміти літературні твори.

Педагоги різних часів наголошували на значенні художньої літератури у формуванні світогляду, розвитку мислення й уяви дошкільників, збагачення емоційної сфери.

Чи повно дитина сприйме зміст літературного твору, засвоїть його моральну складову, залежить від застосованої педагогом системи методів і прийомів. Про два цікавих методи дізнайтеся зі статті.

Варто спробувати ввести в освітній процес нові цікаві методи і прийоми, які навчатимуть давати оцінку певному явищу або дії, формулювати висновки, приймати рішення. Методи «Шість капелюхів» та «Кубування» ефективні на заняттях з художньої літератури.

Шість капелюхів

«Шість капелюхів мислення» — це система, яка дає змогу структурувати і зробити набагато ефективнішою будь-яку розумову діяльність. Спроектував її британський психолог і письменник, експерт у сфері творчого мислення Едвард де Боно.

Розподіл режимів мислення на шість напрямів та вибір потрібного підходу в певній ситуації забезпечує результативність методу.

Описавши шість режимів мислення, де Боно метафорично назвав їх з кольоровими капелюхами:

  • синій — керування — упорядковує послідовність капелюхів, пропонує визначити стратегію обговорення, а у кінці зробити висновки;
  • білий — інформація та факти — спрямовує увагу на зміст художнього твору, пояснює незрозумілі слова, поняття;
  • червоний — почуття та емоції — пропонує висловити інтуїтивні реакції учасників на ситуацію, естетичну оцінку;
  • чорний — критична оцінка — шукає негативні сторони, застерігає від невдач, реалістично оцінює ситуацію;
  • жовтий — оптимістичність — шукає переваги, цінності, гармонію, висловлює оптимістичні очікування;
  • зелений — творчість — спонукає мислити не за шаблоном, генерує нові ідеї та провокативні рішення, досліджує.

Кожен учасник або група учасників у процесі обговорення проблеми «надягає» капелюх певного кольору і мислить так, як «потребує» колір капелюха. Першим та останнім надягають синій капелюх, щоб спочатку розробити стратегію, а у кінці — проаналізувати результат та зробити висновки. Другим зазвичай йде білий, аби учасники ознайомилися з інформацією. Проте капелюшки можна надягати в будь-якій послідовності. Після чорного капелюха ліпше «надягти» жовтий, щоб урівноважити думки дітей і не дати концентрувати увагу на негативі. Проте, іноді корисно після чорного «надягти» зелений — одразу шукати творчі рішення негативних аспектів.