Формування культурно-гігієнічних навичок в дітей раннього віку під час прийому їжі
16 вер. 2019 р.
Умовами успішного виховання культурно-гігієнічних навичок у дітей раннього віку є:
- раціональна організації життя дітей у дитячому садку, що полягає у чіткості та своєчасності режимних процесів;
- позитивний приклад культури поведінки дорослих;
- систематичне вправляння у дотриманні вимог культури поведінки;
- єдині підходи щодо вимог до гігієни дитини в дошкільному закладі та сім'ї помічника вихователя, батьків;
- якості виконання культурно-гігієнічних навичок;
- індивідуальний підхід до темпів оволодіння культурно-гігієнічними навичками конкретною дитиною.
Особливості виховання культурно-гігієнічних навичок у дітей раннього дошкільного віку
Уже в ранньому віці дітей привчаємо розуміти призначення і основні якості предметів, називати дії, самостійно виконувати вимоги дорослих, звертатися із проханням про допомогу.
Вчимо дітей сідати за стіл тільки з вимитими руками; пити з чашки, тримаючи її обома руками; їсти ложкою не обливаючись; з часом – користуватися серветкою; їсти рідку страву з хлібом; вставати з-за столу, присувати стілець. Формуємо вміння виконувати елементарні правила культурної поведінки: не виходити з-за столу, не закінчивши їжу, говорити «дякую».
В процесі життєдіяльності удосконалюємо набуті і формуємо нові культурно-гігієнічні навички, заохочуючи при цьому дитину до більшої самостійності. Трирічні малюки вже їдять самостійно й акуратно, ретельно пережовують їжу; правильно тримають ложку; беруть той шматок хліба, що лежить ближче; спокійно сидять за столом, не розмовляють з іншими дітьми; без нагадування дорослого дякують за їжу.
Залучаємо дітей до виконання найпростіших трудових дій. Спільно з дорослими і під їхнім контролем перед їжею ставити хлібниці (без хліба) і серветниці. З огляду на те, що у дітей дошкільного віку переважає конкретне, наочно-образне мислення, ефективними при формуванні у них культурно-гігієнічних навичок є такі прийоми: пряме навчання,показ,вправи виконання дій у процесі дидактичних ігор, систематичне нагадування дітям про необхідність дотримання правил гігієни та поступове підвищення вимог до них.
Для цього використовуємо деякі дидактичні та сюжетно-рольові ігри: «Зустрічаємо гостей», «Посуд для ляльки», «Лялька накриває на стіл», «Обід у ляльок” та інші. Під час цих ігор ми знайомимо дітей з назвами посуду та його призначенням, вчимо накривати на стіл, розвиваємо мовлення, пам’ять, увагу, формуємо самостійні дії.
Д/г «Погодуємо ляльку»
Мета: формувати інтерес до самостійних дій при накриванні столу до обіду; закріплювати вміння називати посуд; розвивати мовлення, пам’ять, увагу; виховувати бажання допомагати.
Матеріал: дитячий іграшковий посуд, лялька
Хід гри:
До дітей на гостину завітала лялька Катя. Пригостимо Катрусю обідом. Вона дуже полюбляє кашку, давайте приготуємо її.
Гра-забавлянка
Гу-ту-ту, гу-ту-ту!
Варим кашку круту,
Підливаю молочка.
Погодую козачка!
- Кашку зварили. А з чим кашку їдять? ( з хлібчиком)
Печу, печу хлібчик
Печу, печу хлібчик
Діткам на обідчик:
Меншому - менший,
Більшому – більший
Шусть у піч, шусть у піч.
- Молодці! Обід приготували, а тепер накриємо на стіл.
- Спочатку на столик застелимо …. (скатертину).
- Потім, поставимо…. (серветки).
- Насипаємо …(кашку).Що для цього візьмемо? ( тарілочку)
- Чим Катруся буде їсти? (ложкою).При годуванні маленьких дітей необхідно забезпечувати спокійну обстановку, спрямовуючи всю увагу дитини на їжу. Не відволікати його розмовами, піснями, іграми і насильно змушувати його з’їсти ту кількість їжі, яку вам здається для нього оптимальним.
І ще одна необхідна умова, для успішного культурно-гігієнічного виховання – єдність вимог з боку дорослих. Обов’язок батьків – постійно закріплювати дані навички, які виховуються у дитячому садочку. Важливо, щоб дорослі подавали приклад і самі їх дотримувались.