Статистика сайту

16 вер. 2019 р.

Умовами успішного виховання культурно-гігієнічних навичок у дітей раннього віку є:

  • раціональна організації життя дітей у дитячому садку, що полягає у чіткості  та своєчасності режимних процесів;
  • позитивний приклад культури поведінки дорослих; 
  • систематичне вправляння у дотриманні вимог культури поведінки;
  • єдині підходи щодо вимог до гігієни дитини в дошкільному закладі та сім'ї помічника вихователя, батьків; 
  • якості виконання культурно-гігієнічних навичок; 
  • індивідуальний підхід до темпів оволодіння культурно-гігієнічними навичками конкретною дитиною.

    Особливості виховання культурно-гігієнічних навичок у дітей раннього  дошкільного віку

    Уже в ранньому віці дітей  привчаємо розуміти призначення і основні якості предметів, називати дії, самостійно виконувати вимоги дорослих, звертатися із проханням про допомогу. 

    Вчимо  дітей сідати за стіл тільки з вимитими руками; пити з чашки, тримаючи її обома руками; їсти ложкою не обливаючись; з часом – користуватися серветкою; їсти рідку страву з хлібом; вставати з-за столу, присувати стілець. Формуємо  вміння виконувати  елементарні правила культурної поведінки: не виходити з-за столу, не закінчивши їжу, говорити «дякую».

    В процесі життєдіяльності  удосконалюємо набуті і формуємо нові культурно-гігієнічні навички, заохочуючи при цьому дитину до більшої самостійності. Трирічні малюки вже їдять самостійно й акуратно, ретельно пережовують їжу; правильно тримають ложку; беруть той шматок хліба, що лежить ближче; спокійно сидять за столом, не розмовляють з іншими дітьми;  без нагадування дорослого дякують за їжу.

    Залучаємо  дітей до виконання найпростіших трудових дій. Спільно з дорослими і під їхнім контролем перед їжею ставити хлібниці (без хліба) і серветниці. З огляду на те, що у дітей дошкільного віку переважає конкретне, наочно-образне мислення, ефективними при формуванні у них культурно-гігієнічних навичок є такі прийоми: пряме навчання,показ,вправи виконання дій у процесі дидактичних ігор, систематичне нагадування дітям про необхідність дотримання правил гігієни та поступове підвищення вимог до них.

    Для цього використовуємо деякі дидактичні та сюжетно-рольові ігри: «Зустрічаємо гостей», «Посуд для ляльки», «Лялька накриває на стіл», «Обід у ляльок” та інші. Під час цих ігор ми знайомимо дітей з назвами посуду та його призначенням, вчимо накривати на стіл, розвиваємо мовлення, пам’ять, увагу, формуємо самостійні дії.

    Д/г «Погодуємо ляльку»

    Мета: формувати інтерес до самостійних дій при накриванні столу до обіду; закріплювати вміння називати посуд; розвивати мовлення, пам’ять, увагу; виховувати бажання допомагати.

    Матеріал: дитячий іграшковий посуд, лялька

    Хід гри:

    До дітей на гостину завітала лялька Катя.  Пригостимо Катрусю обідом. Вона дуже полюбляє кашку, давайте приготуємо її.

                                     Гра-забавлянка
                                    Гу-ту-ту, гу-ту-ту!
                                    Варим кашку круту,
                                    Підливаю молочка.
                                    Погодую козачка!
    - Кашку зварили.  А з чим кашку їдять? ( з хлібчиком)
    Печу, печу хлібчик
     Печу, печу хлібчик
     Діткам на  обідчик:
     Меншому - менший,
    Більшому – більший
    Шусть у піч, шусть у піч.
    - Молодці! Обід приготували, а тепер накриємо на стіл.
    - Спочатку на столик застелимо …. (скатертину).
    - Потім, поставимо…. (серветки).
    - Насипаємо …(кашку).

     Що для цього візьмемо? ( тарілочку)
    - Чим Катруся буде їсти? (ложкою).

     

    При годуванні маленьких дітей необхідно забезпечувати спокійну обстановку, спрямовуючи всю увагу дитини на їжу. Не відволікати його розмовами, піснями, іграми і насильно змушувати його з’їсти ту кількість їжі, яку вам здається для нього оптимальним.

    І ще одна необхідна умова, для успішного культурно-гігієнічного виховання – єдність вимог з боку дорослих. Обов’язок батьків – постійно закріплювати дані навички, які виховуються у дитячому садочку. Важливо, щоб дорослі подавали приклад і самі їх дотримувались.