Майстер – клас для педагогів.
15 лют. 2019 р.
Майстер – клас для педагогів.
Освітнє значення роботи з картиною за методикою ТРВЗ.
Одним із цікавих видів роботи за методикою ТРВЗ є опис картини. Як свідчить досвід, традиційний опис картини – це завжди складно і для дітей, і для самого вихователя.
Діти зазвичай називають окремі фрагменти картини і лише за допомогою навідних запитань та завдяки зусиллям вихователя складають деякі речення.
Натомість ТРВЗ пропонує навчати дитину одночасно і помічати окремі фрагменти картини, і бачити та сприймати її в цілому.
Це метод входження в картину за допомогою основних аналізаторів: органів зору, слуху, нюху, дотику та смаку.
Такий метод роботи з картиною стимулює розвиток: зв’язного мовлення, творчого мислення, упевненості в собі, підвищення самооцінки, фантазії та уяви, мотивації до навчання.
Крім цього у дошкільників формується цілісна картина світу – вони вчаться бачити навколишній світ у взаємозв’язку всіх його елементів.
Під час роботи використовується таке обладнання, як пісочниця, маркерно – магнітна дошка, магніти, картина та її копія, зображення гномів.
Казкові гноми: хто що вміє.
Фахівці ТРВЗ для опису картини пропонують використовувати прийом приходу до дитячого садка чарівників, які допомагають дітям працювати з картиною.
У нашій роботі такими чарівниками є гноми з казки про Білосніжку. Ми почергово показуємо дітям зображення гномів, кожен з яких уособлює той чи той сенсорний аналізатор.
Першим приходить гномик – художник Малювайко, який власне і приносить дітям свою нову картину.
До Малювайка по черзі приходять його друзі-гноми. Завдання дітей – бопомогти маленьким чоловічкам розглянути картину, враховуючи здібності кожного гномика.
Уявімо, що перед гномами – сюжетна картина «На пляжі». Як сприйматиме її кожен з них?
Гном Побачко може лише бачити. Називаючи те, що може побачити цікавий до всього гном в окулярах, діти по черзі описують, що зображено на картині. Побачко побачить, що:
-мама водить дитину до берега,
- жінки засмагають на покривалах...
Гном Почуйко вміє лише чути. Дивлячись на картину, діти розповідають, що Почуйко може на ній почути. Тож Почуйко почує, як:
- малюк сміється,
- м’ячик стукає об долоні....
Гном Нюх-Нюх вміє лише нюхати. Йому треба допомогти відчути запахи на картині. Нюх-Нюх може понюхати, як пахне:
- волосся дівчини – шампунем,
- жінка – парфумами,
- річка – прохолодою...
Гном Ням-Ням може відчути лише смак. Дітям необхідно відшукати на картині все, що можна скуштувати. Ням-Ням може спробувати на смак:
- цукерки у жіночки в сумочці – вони солодкі,
- пісок на пляжі – він не смачний і неїстівний.
Гном Доторкайко сприймає все на дотик. Діти описують, які на дотик предмети на картині.
Кілька дітей можуть називати той самій об’єкт, за умови, якщо вказуватимуть різні тактильні відчуття, пов’язані з ним.
Доторкайко може торкнутися до:
- волосся – воно м’яке, шовковисте, гладеньке,
- води – вона мокра, прохолодна...
Гном Розділяйко полюбляє все різати на частини. Він розрізав ножицями картину художника Малювайка і заховав шматочки в пісочниці.
Гном Збирайко збирає розрізані шматочки. Діти підходять до пісочниці, кожен почерзі дістає частинку картинки з піску, називає,
що на ній зображено, і прикріплює на магнітну дошку, залишаючи місце між фрагментами. Діти відтворюють цілісне зображення.
Гном Об’єднайко любить об’єднувати частинки картини між собою. Діти по черзі кольоровими маркерами проводять лінії між елементами картини,
які можна поєднати за будь-яким принципом: родинні чи товариські зв’язки, почуття, схожість за формою, кольором, призначенням тощо.
А можна й не використовувати маркери. Що ж може об’єднати на картині гном Об’єднайко:
- річку з пляжем, бо це природа,
- парасольку із жінкою, бо вона під нею засмагає...
Гном Відставайко завжди запізнюється. Тож діти мають розповісти йому, що відбувалося до того сюжету, який зображений на картині:
- перш ніж побудувати замок, діти приносили воду з річки і змочували пісок.
- перш ніж прийти на пляж, мати із сином зайшли до магазину купити води...
Гном Забігайко завжди поспішає. Діти придумують історії того, що може бути після зображеного на картині сюжету:
- після ігор з піском діти підуть купатися...
Гном Порівняйко любить все порівнювати. Діти називають, чим схожі та чим відрізняються предмети й об’єкти, зображені на картині:
- ковдра й пісок схожі, бо вони м’які,
- парасолька гладенька , а пісок шершавий...
Гном Складайко любить складати речення. Дошкільники складають речення за картиною:
- Діти граються на пляжі,
- Батько з дочкою грають в м’яча...
Гном Розповідайко вміє складати розповідь за картиною. Діти пробують разом з ним поєднати речення, формуючи завершену розповідь за картиною.
За необхідності вихователь допомагає та корегує розповідь дитини за допомогою навідних запитань.
Організація освітньої роботи залежно від віку дітей.
Відповідно до того, що зображено на картині, у гості до Малювайка запрошуємо не завжди всіх гномів. Наприклад, якщо на картині немає їстівних предметів, оминаємо Ням-Няма.
Інколи одну картину можна розглядати на кількох заняттях.
Роботу за картиною з молодшими дошкільниками розпочинаємо з простішого сюжету та запрошення двох-трьох гномів.
Відтак поступово знайомимо дітей з іншими гномами.
У молодшій групі діти залюбки допомагають Побачку, Почуйку, Нюх-Нюху, Ням-Няму, Доторкайку, Розділяйку та Збирайку і навіть Об’єднайку.
Дітей середньої групи поступово долучаємо до роботи з гномами Відставайком та Забігайком.
А от робота за картиною з допомогою Порівняйка, Складайка та Розповідайка посильна дітям старшої групи.
Завдання ускладнюємо залежно від віку та рівня підготовки дошкільників.
Отже, опис картини за методикою ТРВЗ дарує дітям щоразу нову подорож. Картина перестає бути просто ілюстрацією.
Діти сприймають її як фрагмент із життя – цікавого, насиченого й позитивного.
Використана література: Вихователь – методист дошкільного закладу №4, 2017